Cimzia wordt belangrijkste pijler in omzet UCB

Het biofarmabedrijf UCB heeft tijdens de eerste zes maanden van dit jaar een omzet geboekt van 1,76 miljard euro. Dat betekent een stijging met 6 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De stijging is volgens UCB volledig te danken aan de verkoop van de nieuwe generatie geneesmiddelen Cimzia, Vimpat en Neupro, die een gezamenlijke groei met 25 procent tot 672 miljoen euro boekten.

Cimzia, een product voor de behandeling van onder meer reumatoïde artritis en de ziekte van Crohn, is met een groei van 30 procent tot 353 miljoen euro het belangrijkste geneesmiddel geworden voor UCB en haalt voor het eerst een grotere verkoop dan Keppra, de vroegere blockbuster van het bedrijf.

Het patent op Keppra, een middel tegen allergieën, is al enkele tijd vervallen en de verkoop daalde met 6 procent tot 339 miljoen euro. De verkoop van Vimpat, een middel tegen epilepsie, steeg met 17 procent tot 217 miljoen euro. Bij Neupro, dat wordt ingezet bij de behandeling van de ziekte van Parkinson, werd een stijging met 17 procent tot 102 miljoen euro gemeld.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

De nettowinst nam met 66 procent toe tot 113 miljoen euro.

Bron: Express.be