Spanje introduceert als eerste de Googletaks

In Spanje kunnen uitgevers voortaan aan bedrijven zoals Alphabet of Yahoo! een vergoeding vragen voor hun content die in zogenaamde nieuwsaggretaroren wordt opgenomen. Dat heeft het Spaanse parlement beslist. Aangevoerd wordt dat de maatregel noodzakelijk is om nieuwsproducenten de mogelijkheid te bieden inkomsten te genereren uit content die door andere partijen wordt gebruikt.

Alphabet zegt in een reactie teleurgesteld te zijn over de nieuwe Spaanse wetgeving. Het internetbedrijf benadrukt dat de service een voorbeeld is van een fair gebruik en zelfs promotie maakt voor de originele nieuwsbron.

Internetbedrijven zoals Alphabet en Yahoo! maken gebruik van nieuwsplatformen die onderwerpen met een titel en een kort tekstfragment behandelen, gekoppeld aan een link naar de originele bron. Mediabedrijven klagen er echter over dat deze nieuwsaggregatoren een oneerlijke concurrentie vormen voor de eigen online activiteiten en de internetbedrijven daarom dienen te betalen voor het gebruik van de betrokken content.

Alphabet zegt daarentegen dat de aangeboden nieuwsservice de uitgevers helpt om een grotere trafiek te genereren naar hun eigen websites. Het internetbedrijf had eerder al gedreigd om de diensten van Alphabet News in Spanje stop te zetten indien de wet zou worden aangenomen.

Er is nog niet bepaald welke vergoeding de Spaanse media aan de internetbedrijven zouden kunnen vragen voor het gebruik van hun content. Alphabet zegt de impact van de nieuwe wetgeving te zullen bestuderen. Het bedrijf voegt er aan toe ondertussen samen met de uitgevers te bekijken op welke manier online activiteiten de inkomsten van de mediabedrijven kunnen helpen verhogen.

De Spaanse autoriteiten hebben al gemeld dat de nieuwe wetgeving geen betrekking heeft op de werking van sociale netwerken zoals Facebook of Twitter. Ook in een aantal andere landen worden de nieuwsaggregatoren door de uitgevers geviseerd.

Bron: Express.be