Facebook werkt aan concurrent voor LinkedIn

Het sociale netwerk voor professionals, zo wordt LinkedIn meestal omschreven. Een aantrekkelijke nichemarkt in sociale netwerken en een activiteit waarvan Facebook tot nu toe geen graantje kon meepikken. Integendeel, Facebook wordt meestal juist geweerd uit het bedrijfsinternet omdat het tijdverlies voor werknemers zou zijn. Maar daar wil Facebook nu verandering in brengen.

Het was de Financial Times die het nieuws bracht. ‘ Facebook at Work’ zou gebruikers de kans geven met collega’s te chatten, catalogi met contactpersonen op te bouwen en samen met collega’s aan documenten te werken. Dat zijn allemaal functies die LinkedIn en Alphabet Drive bijvoorbeeld al lang bieden. Facebook zou een jaar aan de ontwikkeling ervan gewerkt hebben en de toepassing zou nu in verschillende bedrijven uitgetest worden.

Toch zijn er nog een aantal hinderpalen. Als Facebook van z’n professionele sociale netwerk een succes wil maken, zal het werkgevers moeten weten te overtuigen dat de professionele versie nuttig is en geen tijdverlies voor werknemers inhoudt. Maar het zal ook de veiligheid en vertrouwelijkheid van de opgeslagen data moeten kunnen garanderen en niet overdrijven met het aantal advertenties dat gebruikers te zien krijgen.

Mark Zuckerberg, topman van Facebook , schatte eerder dit jaar dat Amerikaanse gebruikers van de site ruim negen uur per dag aan digitale media besteden. Slechts veertig minuten zou echter aan Facebook worden besteed. Met dit nieuwe project lijken de plannen om dat cijfer omhoog te krijgen concreter te worden.

Bron: Express.be