Coca-Cola wil ook de melkmarkt veroveren

Het Amerikaanse drankenconcern Coca-Cola brengt onder de merknaam Fairlife een eigen reeks melkproducten op de markt. Dat heeft Coca-Cola bekend gemaakt. Het bedrijf merkt op dat de producten een superieure smaak hebben tegenover traditionele melk en ook op het gebied van gezondheid en voeding een significante meerwaarde zullen leveren.

Het concern zegt ervan overtuigd te zijn dat Fairlife een belangrijke bron van inkomsten zal worden. De consument zal voor Fairlife dan ook gevoelig meer moeten betalen dan voor traditionele melkproducten. Fairlife wordt voorlopig alleen in de Verenigde Staten op de markt gebracht.

Energiedranken

Fairlife zal 50 procent meer proteïne omvatten dan traditionele melk,” zegt Sandy Douglas, chief customer officer bij Coca-Cola . “Ook het calcium-niveau zal 30 procent hoger liggen. Tegelijkertijd zal het product ook 50 procent minder suiker bevatten. Fairlife zal bovendien ook geen lactose bevatten.”

Douglas merkt op dat het drankenconcern de volgende jaren zware investeringen plant in de uitbouw van de melkdivisie, maar voegt er aan toe dat die inspanningen nadien tot grotere winsten zullen leiden. Er wordt op gewezen dat Fairlife door de bewerking niet alleen een concurrent voor melk zal worden, maar zich ook op de markt van de energiedranken zal begeven.

Voor Fairlife zal het dubbele moeten worden betaald dan voor traditionele melk. Sinds de jaren tachtig wordt melk bij de Amerikaanse consumenten gepromoot als een product dat de beenderen zal versterken, hoewel die beweringen sindsdien door een aantal wetenschappelijke studies op zijn minst zijn afgezwakt.

Duurzame veeteelt

De Amerikaanse melkindustrie wordt echter met moeilijke marktomstigheden geconfronteerd. De sector heeft immers terrein prijs moeten geven aan concurrerende producten zoals proteïne-shakes en energiedranken. Het Amerikaanse ministerie van landbouw voorspelt echter voor volgend jaar een heropleving. Een groot gedeelte van de Amerikaanse melkproductie is afkomstig van grote zuivelondernemingen die vaak over kuddes met dertigduizend koeien, die het hele jaar in de stal worden gehouden, beschikken. “Fairlife haalt zijn melk echter bij een honderdtal familieboerderijen,” geeft Sandy Douglas aan. “Daarmee koppelt het merk de hoogste normen van melkkwaliteit aan duurzame landbouw en dierenwelzijn.”

Coca-Cola zelf wordt geconfronteerd met een dalende populariteit van traditionele frisdranken bij het publiek.

Bron: Express.be