Dick Boer (nieuwe topman Ahold Delhaize) in het kort

Dick Boer, de chief executive van de nieuwe fusiegroep Ahold - Delhaize , is een supermarktleider die oog heeft voor de wensen en behoeften van de consumenten. Met zijn productkennis slaagt hij er bovendien indruk te maken op zijn personeel.

Dat schrijft Thijs Rösken, journalist van de Nederlandse krant De Telegraaf , over de man die de leiding krijgt over een retailconcern met een omzet van ruim 50 miljard euro, 380.000 medewerkers en ruim 7.000 werknemers.

Dick Boer (57) is de zoon van een kruidenier van Axel in Zeeuws-Vlaanderen, amper tien kilometer van de Belgische grens. Hij studeerde bedrijfseconomie in Breda en nadien aan de slag bij SHV Holding . Later werkte hij voor Ahold in Tsjechië. Bij het begin van deze eeuw kreeg hij bij Ahold de leiding over het merk Albert Heijn.

Indruk op personeel

“De ervaring die Boer tijdens zijn jeugd heeft opgedaan met het vullen van de rekken in de winkel van zijn vader, kwam hem bij Albert Heijn bijzonder goed van pas,” zegt Thiis Rösken. “Met zijn kennis over onder meer pindakaas en melk slaagde hij er immers indruk te maken op zijn personeel. Dick Boer voelt zich echt thuis in de supermarkten.”

Boer werd vier jaar geleden topman van de Ahold Holding . Hij wordt een voorzichtige manager genoemd, die geen bijzonder gekke avonturen aangaat en zorgvuldig met het geld van het concern omspringt.

Wel heeft hij de voorbije jaren een toenemende belangstelling in online activiteiten - onder meer met de aankoop van Bol.com - maten blijken. Bij Albert Heijn, dat hij ook naar België bracht, slaagde hij erin het winkelconcept te vernieuwen.

Aandacht voor consument

Anderzijds wordt Boer getypeerd als een rechtlijnige man, die niet snel afwijkt van zijn eigen lijn en hard beslissingen durft nemen. Bijzonder empathisch is de topman van Ahold - Delhaize niet, maar hij profileert zich wel als een supermarktleider die oog heeft voor de wensen en behoeftes van de consumenten.

“Daarmee kon hij ook bij zijn Belgische collega’s van Delhaize sympathie opbouwen,” aldus nog Thijs Rösken. Daardoor kon volgens Rösken een fusie, die negen jaar geleden nog werd afgeketst, wellicht nu wel met succes worden afgerond.

Bron: Express.be