Brill en Brunel stuwen Add Value fonds

Het technisch marktherstel zette in maart door. De intrinsieke waarde van het Add Value Fund steeg in afgelopen maand met 6,3% en het beleggingsresultaat over het - volatiele - eerste kwartaal kwam uit op +3,1%, melden fondsbeheerders Willem Burgers en Hilco Wiersma in een nieuwe maandbrief. Hierin wordt uitgebreid ingegaan op de laatste ontwikkelingen rond Brill , Brunel , Hunter Douglas , TKH Group, Amsterdam Commodities Lucas Bols en Nedap .

Hilcowiersma
Hilco Wiersma

Brill (17,4%) en Brunel (15,4%) presteerden in maart bovengemiddeld in de portefeuille. Lucas Bols (-13,1%) was in maart een dissonant met een scherpe neerwaartse koersreactie.

Brill

Brill kwam met licht meevallende jaarcijfers en uitte zich in positieve bewoordingen ten aanzien van het lopende boekjaar. De omzet kwam uit op € 30,8 miljoen, een stijging van 2,4% ten opzichte van 2014 (€ 29,6 miljoen), terwijl de EBITDA 3,1% toenam van € 3,7 miljoen naar € 3,8 miljoen. Teneinde omzet- en winstontwikkeling structureel te versterken is vorig jaar een verbeterprogramma gestart dat in de 2e helft van 2015 al de eerste resultaten heeft laten zien. Eind april wordt meer bekend over de strategie en vooruitzichten van de wetenschappelijke uitgeverij.

Brunel

Brunel International rapporteerde de cijfers over het vierde kwartaal 2015. Zoals verwacht was er een stevige teruggang in de Olie & Gas divisie waar de omzet met 31% daalde van € 254,2 miljoen naar € 174,3 miljoen en de EBIT met 63% afnam tot € 5,0 miljoen (Q4 2014: € 13,7 miljoen). Daarentegen boekte Brunel Nederland de beste resultaten in een kwartaal in de historie van de onderneming. Ten aanzien van de vooruitzichten voor 2016 verwacht het management een sterke groei in Nederland, alsook een verbetering van de groei in Duitsland. Burgers en Wiersma houden rekening met een bescheiden herstel van de winst per aandeel naar € 0,85 (2015: € 0,75).

Willemburgers
Willem Burgers

De grootste participatie in het fonds, Hunter Douglas , presenteerde sterke cijfers over het vierde kwartaal. In een toelichting op de resultaten van 2015 werd de scherpe verbetering van de resultaten teruggevoerd op de verruiming van de brutomarge. De verbeterde brutomarge is een combinatie van de prijsverhogingen die het afgelopen jaar zijn doorgevoerd en de positieve effecten van de in het verleden doorgevoerde reorganisaties die de efficiency van de gehele organisatie hebben vergroot.

Hunter Douglas keert over 2015 een contant dividend van € 1,50 (2014: € 1,35) per aandeel uit, hetgeen een pay-out ratio van 37,1% impliceert (2014: 49,8%). De lagere pay-out kan niet los worden gezien van de aangekondigde overname van de raambekledingsactiviteiten van Levolor en Kirsch van het Amerikaanse conglomeraat Newell Rubbermaid voor een aankoopprijs van US$ 270 miljoen. Deze acquisitie voegt circa 12% toe aan de groepsomzet en is de grootste acquisitie in de 97-jarige bedrijfsgeschiedenis van Hunter Douglas .

De cijfers over het vierde kwartaal 2015 van technologieleverancier TKH Group waren in lijn met de marktverwachting. Het management is terughoudend ten aanzien van de vooruitzichten voor het lopende jaar. Dit heeft in het bijzonder betrekking op de huidige situatie in China waar vooralsnog geen herstel van de investeringsvraag wordt voorzien. Voor 2016 taxeren Burgers en Wiersma een licht hoger resultaat per aandeel van € 2,55 (2015: € 2,40) waaruit een dividend van € 1,20 (2015: € 1,10) betaalbaar kan worden gesteld.

De sterke vermogensverhoudingen van TKH Group bieden zeker ruimte voor verdere acquisities, maar de fondsbeheerders voorzien op korte termijn geen grote activiteit op dit gebied.

Acomo

Amsterdam Commodities liet licht tegenvallende cijfers over 2015 zien. Voor het lopende boekjaar voorzien de fondsbeheerders een 5 à 10% hoger resultaat als gevolg van enig winstherstel bij Red River Commodities en een voortzetting van de positieve trend bij de overige dochterondernemingen. De fondsbeheerders beschouwen Acomo als een van de core holdings van het Add Value Fund.

Lucas Bols

De belangrijke stappen die Lucas Bols neemt om haar distributieplatform te optimaliseren en de performance van de merken op de langere termijn te verbeteren hebben op de korte termijn een drukkend effect op de omzet en het resultaat. Om de groei op de middellange termijn te ondersteunen heeft Lucas Bols besloten de investeringen in de uitbreiding van haar commerciële organisatie en in Advertising & Promotion te verhogen. Daardoor wordt het merk Bols structureel sterker in de markt gezet. De kost gaat derhalve voor de baat uit.

Analist.nl Nieuwsdienst: +31 084-0032-842
nieuws@analist.nl

Copyright analist.be B.V.
All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. analist.be doesn't warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or for any actions taken in reliance thereon.