Kunst als belegging

"De aandelenmarkten kunnen die waardestijgingen echt niet bijbenen”

Veel kunstliefhebbers profiteren niet maximaal van de werken die ze kopen. Ze kopen een doek dat ze mooi vinden, denken dat later voor hetzelfde bedrag of meer te kunnen verkopen, maar komen bedrogen uit. Waar moet je op letten, als je kiest voor kunst als belegging?

Kunst
Doordat kunst voornamelijk het nieuws haalt als er weer eens een Van Gogh voor miljoenen euro’s geveild wordt, is het een wijdverspreid misverstand dat kunst per definitie veel geld kost. Dat beeld klopt niet helemaal. Het is mogelijk kwalitatief goede, hedendaagse kunst te kopen voor bedragen tussen de 2.000 en 10.000 euro. Als het gaat om werk in serie, drukken of fotografie kunnen prijzen daar nog onder liggen.

Dat iets niet veel geld kost, betekent echter niet dat het ook meteen een slimme investering is. Is kunst überhaupt wel interessant als beleggingsobject? Als het op rendementen aankomt, legt kunst het immers vaak af tegen beleggen in aandelen. Dat komt vooral door de verhandelbaarheid van aandelen en de kosten van kunstbezit: de opslag, conditionering en het verzekeren van kunst. ‘Beleg in aandelen en koop kunst met de winst’, zegt men daarom ook wel. Kunstaankopen zijn goed te praten, zo klinkt het soms, omdat het de mogelijkheid biedt om investeringen te spreiden.

Mooie rendementen

Toch is dit allemaal nogal negatief ingestoken. Wie slim opereert, kan wel degelijk mooie rendementen behalen met kunstaankopen. Werken van bepaalde kunstenaars zie je in de loop der jaren immers fors in waarde stijgen, voor de leek veelal om onduidelijke redenen. Kunst kan dan ook een prchtig instrument zijn om een goed pensioen op te bouwen. Letterlijk prachtig, want wat je ook koopt: zorg ervoor dat je er zelf verknocht aan bent. Dan heb je de eerste winst al te pakken.

Maar niet ieder stukje verf is dus een goede investering. Waar moet je nu op letten als je kunt aanschaft en geen groot kenner bent? Dat is nog niet zo eenvoudig. Daarom is het beste antwoord op die vraag wellicht: laat je goed adviseren. “Veel kunstverzamelaars zouden hun eerste aankoop achteraf anders hebben gedaan”, zegt Paul Lohmann. Samen met zijn vrouw Jeannette is hij al sinds 1986 actief in de kunstwereld. Lohmann is de man achter het Amsterdamse Gallery238, dat richt zich op moderne Westerse én Chinese kunst, en in brede zin adviseert over kunst.

Kunstenaars en timing

Lohmann zal nooit beweren dat kunst per definitie een goede investering is. Integendeel. Het begint bij het in de arm nemen van een goede adviseur. Niet alle adviseurs zijn namelijk geschikt om te helpen sturen op rendement, aangezien de meeste adviseurs vooral verstand hebben van de kwaliteit en esthetiek van kunst. Wie financieel baat wil hebben van kunstaankopen, zoekt een adviseur die niet alleen verstand heeft van kunst, maar ook van de kunstenaars erachter. Hij of zij begrijpt dat de goede timing van het grootste belang is om kunst tot een goede beleggingsoptie te maken. “Koop je kunst van een kunstenaar die een goede toekomst heeft, dan weet je vrij zeker dat je kunst meer waard wordt”, zegt Lohmann.

De vraag is natuurlijk hoe je weet dat iemand een goede toekomst heeft. De voorspelbaarheid van de waardestijgingen zit hem volgens Lohmann dan ook in een soort ‘voorkennis’, iets dat in een andere tak van sport wettelijk gezien niet zou kunnen. Lohmann is bijvoorbeeld niet alleen galeriehouder, maar doet ook het management van een handvol kunstenaars. “Wij kennen de agenda’s van bepaalde kunstenaars voor de komende jaren. Die zitten de komende drie, vier, vijf jaar overvol.” Dat wil zeggen: hun werken hangen op exposities en in grote musea in bijvoorbeeld China, India en de VS. En na elke succesvolle expositie zie je de werken van de kunstenaar in waarde stijgen. “De aandelenmarkten kunnen die waardestijgingen echt niet bijbenen – ook niet in goede tijden.”

Positief effect

Ben je ondernemer, dan kun je nog eens op extra manieren profiteren van kunst. Allereerst door kunst op te hangen in het bedrijf, wat het werken in een pand natuurlijk extra aantrekkelijk maakt, zowel voor de ondernemer zelf als voor zijn medewerkers. Kunst kan op die manier een grote waarde hebben. Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat kunst een positief effect heeft op de werkomgeving en hoe werknemers zich voelen en functioneren. Kunst kan ook een weergave zijn van de kernwaarden van een bedrijf. Grote bedrijven, zoals AkzoNobel en ABN Amro, hebben om die reden een imposante kunstcollectie opgebouwd.

Fiscaal kan het ook nog gunstig zijn om kunst aan te schaffen, omdat de belastingdienst kunst als bedrijfsmiddel ziet – een mooie afschrijfpost. En tot slot kunnen ondernemers het personeel laten meeprofiteren, door hen de kunst na het afschrijven goedkoop aan te bieden. Redenen genoeg dus om eens te experimenteren met kunst. Want geld moet volgens Lohmann niet de reden zijn waarom je (alleen) een bepaald werk koopt. Zijn belangrijkste advies is en blijft dan ook: “Koop iets moois. Het beste rendement op kunst is het genot dat je ervan hebt.

Analist.nl Nieuwsdienst: +31 084-0032-842
nieuws@analist.nl

Copyright analist.nl B.V.
All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. Analist.nl doesn't warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or for any actions taken in reliance thereon.