Standard Life ziet in Japan weinig monetaire stimuleringen

Govindafinn
Govinda Finn

In Japan zijn de voorwaarden om een expansief begrotingsbeleid te voeren op dit moment uitermate geschikt. De rente staat zo laag dat een crowding-out effect door de vraag van de overheid beperkt blijft en de kosten van lenen op de lange termijn worden door de centrale bank onder controle gehouden. Maar het idee om een expansief begrotingsbeleid te laten financieren door een centrale bank die obligaties opkoopt, is nog taboe omdat dit kan leiden tot een verlies aan begrotingsdiscipline en op die manier een bedreiging vormt voor de financiële en prijsstabiliteit. Maar zijn er dan tekenen dat de begrotingsdiscipline gebrekkig is in Japan, vraagt Govinda Finn, analist bij Standard Life Investments, zich af.

Begrotingsdoelstellingen raken uit zicht

Premier Abe heeft herhaald dat hij in 2020 het primaire begrotingstekort weggewerkt wil hebben. Maar dat doel lijkt te hoog gegrepen. De verwachting is juist dat het tekort aanhoudt in 2020 en door het uitstellen van de verhoging van de BTW nota bene groter wordt. En dan is er bij de berekeningen zelfs rekening gehouden met meer belastinginkomsten door een aantrekkende economie. Op het eerste gezicht raken de begrotingsdoelstellingen verder uit het zicht.

Echter, Finn denkt dat het buitensporig optimisme van de overheid ten aanzien van haar begrotingsconsolidatieplannen afneemt. In Abe's eerste jaar als premier (2013) werd zelfs een groter tekort voorspeld voor 2020. Als de ambitie van de regering om de begrotingsdoelstellingen te halen niet drastisch is afgenomen, is er dan misschien iets aan de uitgavenkant veranderd dat afwijkend kan worden opgevat?

Hoge idealen, lage inzet

Finn houdt de voorgenomen overheidsuitgaven tegen het licht, om te kijken of daar extra stimulering te verwachten valt. Vorig jaar kondigde de regering aan 28 biljoen yen aan fiscale stimulering in 2017 te willen. Maar daarvan gaat slechts 7,5 biljoen yen op aan nieuwe bestedingen, die voor het grootste deel in de eerste helft van het jaar plaatsvinden. Vooruitkijkend is onduidelijk of de overheid deze stimulering wil voortzetten, de stijging van de uitgaven in 2017 is minimaal in vergelijking met 2016 en niet in lijn met de jaarlijkse groei van de uitgaven met 3%, die aan Abe geadviseerd is om de doelstelling te halen van een nominaal BBP van 600 biljoen yen.

Sterke woorden, zwakke begrotingsdiscipline

Een andere gedachte die Finn aandraagt ten aanzien van de Japanse begrotingsdiscipline is of de regering heeft getracht de toezichtsmechanismen te verminderen. Het aanwenden van extra budget ondermijnt de nauwgezette controle van overheidsuitgaven. Zo konden de uitgaven in 2016 groeien naar 77,5 biljoen yen in plaats van de verwachte 73,1 biljoen yen, maar dit is nog altijd lager dan de 78,9 biljoen die is uitgegeven in 2013, toen Abenomics werd geïntroduceerd. Maar ook dit is een praktijk in Japan, die al langer bestaat dan Abe aan de macht is. Als begrotingsdiscipline zwakker is in Japan dan elders, dan is het al heel lang zo.

Analist.nl Nieuwsdienst: +31 084-0032-842
nieuws@analist.nl

Copyright analist.nl B.V.
All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. Analist.nl doesn't warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or for any actions taken in reliance thereon.