Records dreigen Duitse luxewagens uiteindelijk veel te kosten

De Duitse producenten van luxewagens, zoals Audi, BMW en Mercedes-Benz dreigen het slachtoffer te worden van hun eigen succes. De merken zijn betrokken geraakt in een salesoorlog die hun merkimago zou kunnen ondermijnen en opportuniteiten voor nieuwe uitdagers zou kunnen creëren. Dat heeft de Duitse autospecialist Bernd Hönnighausen tegenover het persbureau Reuters gezegd.

Minder exclusief

De consulent wijst er daarbij op dat de Duitse luxemerken door de intrede in kleinere volume-segmenten, zoals compacte modellen, een gedeelte van hun exclusiviteit hebben opgeofferd. Daarvan kunnen volgens hem merken zoals Maserati, Alfa Romeo, Infiniti, Volvo , Tesla, DS en Jaguar-Landrover profiteren. “De luxemerken hebben de volume-afzet met zware kortingen op contracten voor bedrijfsvloten, vaak tot 20 procent, willen opdrijven,” voert Bernd Hönnighausen aan. “Dat kan echter kansen bieden voor nieuwe concurrenten zoals Jaguar, die eveneens mogelijkheden in de vlootverkoop beginnen te zien. Daardoor dreigen trouwe klanten plots naar mogelijke alternatieven te zullen uitkijken.”

Emissies

Ook de eis van de autoriteiten om de emissies van de wagens gevoelig terug te schroeven, heeft de producenten van luxewagens verplicht om kleinere alternatieven te ontwikkelen en te verkopen. Bovendien worden vaak aantrekkelijke financieringscontracten aangeboden. “Door die strategieën hebben de Duitse premium-automerken een groot gedeelte van hun exclusiviteit verloren,” geeft ook Arndt Ellinghorst, analist bij consulent ISI Group, aan. “Indien de race naar verkooprecords niet wordt beëindigd, dreigt uiteindelijk de merkwaarde en winstgevendheid uitgehold te worden,” merkt hij op.

Ook Philippe Houchois, analist bij de Zwitserse bank UBS , waarschuwt dat de merken niet langer tegemoet dreigen te komen aan de eisen van hun kernpubliek, dat een bepaalde graad van exclusiviteit verlangt om zich van de gemiddelde autobezitter te kunnen onderscheiden. Opkomende merken zullen Houchois de volgende vier jaar al één derde van de wereldwijde groei op de premium-markt vertegenwoordigen.

Het voorbije jaar vertegenwoordigden de drie Duitse luxemerken nog 60 procent van de wereldwijde premium-automarkt. Volgens Andy Palmer, woordvoerder van Infiniti, is er vooral plaats voor modellen die zich van de bestaande markt onderscheiden, onder meer door een opvallend design. Dat geldt volgens Palmer in het bijzonder op de Chinese markt.

Bron: Express.be