Topman Maersk vreest voor vertraging wereldwijde economische groei

Ondanks de lage olieprijzen moet toch worden gevreesd dat de groei van de wereldhandel dit jaar een vertraging zal kennen. Het probleem moet worden gezocht bij de teleurstellende prestaties van de Chinese, Braziliaanse en Russische economieën. Dat heeft Sören Skou, chief executive van de Duitse maritieme groep Maersk Line, tegenover de Britse zakenkrant Financial Times gezegd.

Aan de woorden van Skou wordt een groot gewicht gehecht, aangezien de vooruitzichten van Maersk - die een grote massa goederen tussen Azië, Europa, de Verenigde Staten, Afrika en Latijns-Amerika vervoert - als een goede indicator voor de wereldwijde handel worden bestempeld.

Groeipijlers,/h3>

“De halvering van de olieprijzen het voorbije jaar heeft een positieve impact gehad op de groei van het containervervoer,” zegt Sören Skou. “De tegenwerkende krachten blijken echter een groter gewicht te hebben."

"De Europese economieën blijven het moeilijk hebben, terwijl ook Brazilië, Rusland en China - die zich in het verleden als belangrijke groeipijlers konden opwerpen - hebben de voorbije periode veel aan kracht moeten inleveren."

"Het enige lichtpunt in de wereldwijde economie moet worden gezocht in de Verenigde Staten, waar een positieve situatie kan worden gemeld, zonder echter dat van uitmuntende prestaties gewag kan worden gemaakt.”

Groei vermoedelijk onder verwachtingen

Het wereldwijde containervervoer kende de voorbije twee jaar telkens een groei met ongeveer 4 procent. Maersk Line, dat ongeveer 15 procent van het wereldwijde maritieme vrachtverkeer voor zijn rekening neemt, rekent dit jaar op een verdere groei tussen 3 procent en 5 procent. Sören Skou zegt echter persoonlijk te vrezen dat de reële groei dicht bij de onderste marge van die vooruitzichten zal liggen.

Voor het uitbreken van de financiële crisis werden in het containervervoer jaarlijkse groeimarges van ongeveer 10 procent opgetekend, maar die tijden zijn volgens de topman van Maersk Line wellicht definitief voorbij. Er is volgens hem geen enkele aanwijzing voor nieuwe groei-impulsen.

Vloot

Ondanks de matige vooruitzichten overweegt Maersk toch de aankoop van nieuwe schepen. Dat zou de eerste aankoop zijn in vier jaar, toen de vloot van de rederij met twintig schepen met een capaciteit van 18.000 containers werd uitgebreid. Volgens Skou zal Maersk tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een definitieve beslissing nemen over een nieuwe uitbreiding.

Daarbij wordt gedacht aan schepen die 20.000 containers zouden kunnen vervoeren. De nieuwe schepen zouden volgens de topman noodzakelijk zijn om Maersk toe te laten om zijn marktleiderschap minstens tot het einde van het decennium vast te houden.

Bron: Express.be