Rolls-Royce is het grote boegbeeld van de luxesector

Bij luxe denken vermogende shoppers in de eerste plaats aan autoconstructeur Rolls-Royce , gevolgd door horlogeproducent Rolex en autobouwer Mercedes-Benz. Dat is gebleken uit een onderzoek van het Shullman Research Center bij meer dan zestienhonderd Amerikaanse consumenten met een inkomen van minstens 75.000 dollar per jaar.

De onderzoekers dienden echter ook vast te stellen dat de verschillende generaties heel uiteenlopende concepten over luxe laten optekenen. Dat weerspiegelt zich ook in de merken die door de verschillende leeftijdsgroepen als typische vertegenwoordigers van de luxesector naar voor worden geschoven.

Superieur kwaliteit

Uit het onderzoek bleek dat de vermogende shopper luxe in eerste instantie in verband brengt met een hogere prijs, een superieure kwaliteit en het hogere marktsegment. “Bij die verbanden bleken slechts twee belangrijke verwijzingen - auto’s en reizen - product-gerelateerd te zijn,” stippen de onderzoekers aan. “Alle andere percepties hadden te maken met klasse en hogere marktsegmenten.”

Er moet volgens de onderzoekers echter ook worden vastgesteld dat niet alle generaties op dezelfde manier over luxe denken. Onder meer verwijzen de babyboomers geregeld naar een aankoop van niet-essentiële producten, maar bij de millennials en Generation X kwam dit thema helemaal niet aan bod.

Merken

“Anderzijds verwijzen alleen de millennials in hun opvattingen over luxe naar het premium-concept,” zeggen de onderzoekers nog. “Tevens diende vastgesteld te worden dat Generation X opvallend vaker naar auto’s verwijst dan de babyboomers en millennials. Deze verschillen tekenen zich ook af in de merken die door de diverse leeftijdsgroepen met luxe in verband worden gebracht."

"Rekening houdend met de associaties die door Generation X met auto’s worden gemaakt, is het geen verrassing dat deze groep in zijn merkenkeuze ook vooral ook autoconstructeurs denkt. Mercedes-Benz wordt door Generation X op de eerste plaats gerangschikt, gevolgd door BMW en Lexus, terwijl Rolls-Royce op een vijfde plaats eindigt.”

Voor de babyboomers was Rolls-Royce de eerste keuze, gevolgd door Rolex, Tiffany, Coach en Cadillac. Van deze merken haalt echter alleen Coach ook bij de millennials de top vijf. Deze groep verwijst in eerste instantie naar Gucci, gevolgd door Lexus, Louis Vuitton en BMW . De onderzoekers merken nog op dat slechts vier merken - Rolls-Royce , Rolex, Coach en Chanel - in de drie leeftijdsgroepen de top tien halen.

Bron: Express.be