Retail nog niet in evenwicht

De detailhandel groeit dit jaar met 1,5%. Maar niet iedereen profiteert. Sommige winkeliers zien hun markt vergroten, terwijl anderen kampen met krimp. Gelukkig zal in 2016 lastenverlichting voor huishoudens bijdragen aan verdere groei van de consumptie. Om op termijn echter optimaal te kunnen profiteren van economisch herstel zijn aanpassingen nodig. Consumptiepatronen verschuiven en het is aan retailers om in te spelen op die veranderende vraag.

De omzet in de detailhandel steeg in de eerste helft van 2015 met 1%. Deze groei was echter niet evenredig verdeeld. Supermarkten, winkels in woninginrichting, persoonlijke verzorging en webshops profiteerden van hogere bestedingen. Daarentegen kregen winkels in kleding, schoenen, doe-het-zelf, consumentenelektronica en foodspeciaalzaken te maken met krimp. Dirk Mulder, sectormanager Food & Retail ING: “De bestedingen trekken aan, maar het herstel van de detailhandel gaat niet zonder slag of stoot.”

Meer lucht in 2016

De verwachting is dat de omzet in de detailhandel in de tweede helft van het jaar verder zal stijgen tot 1,6% over geheel 2015. Van de sectoren in de min lijkt alleen kleding dit jaar de krimp nog in groei te kunnen omzetten. In 2016 zullen meer winkeliers hun markt zien stijgen. Grootscheepse lastenverlichting (5 miljard euro) voor huishoudens moet de bestedingen aanwakkeren. Veel huishoudens zagen de afgelopen jaren een terugval in koopkracht. Ook vermogens werden, met name door dalende huizenprijzen, aangetast.

Veranderende consument…

Uit metingen van het CBS Corp. omtrent het consumentenvertrouwen blijkt dat de consument zijn financiële situatie langzamerhand positiever beoordeelt. Dit stimuleert de koopbereidheid. Desondanks mogen retailers er niet van uit gaan dat consumptiepatronen uit het verleden weer terugkeren. Consumenten zijn tijdens de crisis kritischer geworden op hun bestedingen. Ook zijn zij anders gaan winkelen, waarbij internet een belangrijke rol speelt. Daarnaast kunnen demografische veranderingen, zoals vergrijzing, eveneens leiden tot veranderingen in bestedingen.

…vraagt om transitie retail

De meest in het oog springende verschuiving in de afgelopen jaren is die van non-food naar food. In 2013 overtroffen de bestedingen aan voedings- en genotmiddelen die aan duurzame goederen. Die trend lijkt door te zetten, mede dankzij de toenemende aandacht voor gezondheid. Ook persoonlijke verzorging en winkels gerelateerd aan leisure, wellness en sport kunnen profiteren. Daarnaast zullen persoonlijke diensten belangrijk blijven.

Dirk Mulder: “Het is aan de retail om op deze trends in te spelen en vraag en aanbod in evenwicht te brengen.” Momenteel kampt de detailhandel nog met een gemiddelde leegstand van 9,2%. Winkels en winkelgebieden hebben moeite zich aan hun omgeving aan te passen. Kansarme winkelgebieden vragen om sanering, terwijl kansrijke gebieden juist verder ontwikkeld dienen te worden.