Schroders duidt op suikerperikelen

De aandacht voor de gevaren van obesitas en andere dieet-gerelateerde ziekten is de laatste jaren enorm toegenomen. Grote voedsel- en drankproducenten komen hierdoor voor grote uitdagingen te staan. Mogelijk gaat het met deze bedrijven dezelfde kant op als destijds met de grote tabaksproducenten. Elly Irving, ESG-analist bij Schroders , ziet zowel kansen als risico’s voor beleggers die in de voedsel- en dranksector beleggen.

De trend richting gezondere voeding wint aan momentum. De overtuiging groeit dat gezondheidsproblemen vaak veroorzaakt worden door excessieve suikerconsumptie. Door de toegenomen aandacht voor lichamelijke gezondheid signaleert Schroders drie risico’s voor voedsel- en drankenproducenten die, net zoals bij tabaksproducenten, kunnen resulteren in reputatieschade, lagere verkopen en hogere kosten:

  • Toenemende regulering, zoals gedwongen waarschuwingen op de producten en restricties aan advertenties.
  • Invoering van een suikerbelasting om daarmee de toenemende kosten van de gezondheidszorg te dekken.
  • Aansprakelijkheidsrechtszaken en dus hoge juridische kosten. Dit is een grote onbekende factor. Bedrijven met veel afzet in de VS staan hier het meest aan bloot.

    Ook beleggers gaan steeds vaker op de gezonde toer door te beleggen in bedrijven in de gezondheidszorg, vrijetijdssector en ‘nutraceuticals’. Daarnaast liggen er kansen voor beleggers bij bedrijven die weten in te spelen op de veranderingen in de consumptietrends en bij bedrijven die inzetten op R&D en innovatie en hun productportefeuille verbreden richting gezondere voeding.

    Tot nu toe waren grote voedsel- en drankproducenten terughoudend met innovatie; de focus lag meer op kostenbeheersing en een sterke lobby. Maar de overeenkomsten tussen Big Food en Big Tobacco worden steeds duidelijker en de toenemende druk van consumenten, gezondheidsorganisaties en overheden zorgt ervoor dat beleggers anders tegen de waardering van de sector aankijken. Volgens Irving moeten beleggers de risico’s voor Big Food beter in kaart brengen en deze ook in de waardering van grote voedsel- en drankproducenten laten terugkomen zodat uiteindelijk de toekomstige winnaars en verliezers van het grote suikerdebat geïdentificeerd kunnen worden.