Vergrijzing nieuwe uitdaging fashion retail

Acht jaar krimp heeft winkels in fashion ver teruggeworpen. Ook 2016 kent voor veel winkels in kleding en winkels in schoenen een zwak begin. Ondanks een groeiende economie valt de fashion omzet in de winkelstraat terug. Een deel van de sector is verzwakt en lijkt haar grip op een veranderende consument kwijt te raken. Dit terwijl de volgende uitdaging wacht. Vergrijzing bedreigt de uitgaven aan fashion.

De economische crisis leidde tot een dalende omzet in fashion. De opkomst van internet zorgde er voor dat een deel van die omzet ook nog eens uit de winkelstraat verdween. Nu wacht de volgende uitdaging; vergrijzing. Dirk Mulder, Sectormanager Food & Retail bi j ING: “Demografische veranderingen, zoals vergrijzing, zullen impact hebben op de toekomstige bestedingen in fashion. De groep 65+ wordt steeds belangrijker.”

Fashion uit vorm

Aan het einde van 2015 lag de omzet van winkels in fashion (kleding en/of schoenen) ruim 16% lager dan in (topjaar) 2007. Ook het eerste kwartaal van 2016 begon in de min (-2%). Het ontbreekt fashion vooralsnog aan de juiste vorm echt te profiteren van economische groei. De vele jaren van krimp hebben bedrijfsresultaten aangetast. De winkelstraat, en zeker fashion retail, is verzwakt. De omzet van winkels in schoenen wordt door ING Economisch Bureau in 2016 geraamd op -2%. Winkels in kleding boeken een lichte plus (+1%). Voor 2017 zijn de vooruitzichten iets beter met een groei van 1,5% voor zowel winkels in kleding als schoenen.

Online ruikt kans

Ondertussen stijgt het aandeel van webshops. Volgens Thuiswinkel.org en GfK lag het online marktaandeel in (de omzet van) schoenen in 2015 op 19%. In het eerste kwartaal van 2016 steeg dit naar 26%. In kleding was sprake van een aandeel van 16% in 2015 en een stijging naar 18% over het eerste kwartaal van 2016.

Vergrijzing is nieuwe uitdaging

De volgende uitdaging voor fashion retail wacht in de vorm van vergrijzing. Het CBS Corp. voorspelt dat in 2020 zo’n 20% van de bevolking 65 jaar of ouder is en in 2030 zelfs 25% (nu 18%). Gemiddeld geven ouderen minder uit aan fashion. Een echtpaar zonder kinderen met een hoofdkostwinner van 65 jaar of ouder spendeert jaarlijks ongeveer 1.300 euro aan kleding en schoenen. Bij een echtpaar zonder kinderen met een hoofdkostwinner onder de 65 ligt dit bedrag beduidend hoger, op ongeveer 1.850 euro. Het wordt een uitdaging voor fashion retail om in de toekomst ouderen toch te verleiden.

Instellen op oudere consument

Dirk Mulder: “De nieuwe groep ‘jongere’ ouderen lijkt meer dan vroeger open te staan voor fashion. Kansen ontstaan door specifiek in te spelen op hun wensen. Buiten de klassieke kledingstijlen ook ruimte voor hippere fashion, maar dan wel comfortabel en in de juiste maatvoering.” Naast het juiste assortiment kunnen retailers ook met hun winkel inspelen op de oudere consument. Denk aan verlichting, muziek, duidelijke labels, ruime paskamers en meer zitjes om te rusten. Ook het aannemen van ouder personeel kan helpen de doelgroep beter te begrijpen. Daarnaast laat onderzoek zien dat ook ouderen zich meer en meer richten op internet. Een ophaalservice voor retourzendingen kan oudere (minder mobiele) consumenten mogelijk makkelijker tot aankopen aanzetten.