Supermarktstrijd om senioren dient zich aan

De bestedingen van senioren in supermarkten stijgen in de komende vijf jaar naar ruim 10,5 miljard euro. Dat is een stijging van bijna 20%, in 2016 geven ouderen ruim 9 miljard euro uit in de supermarkt. Het aantal ouderen groeit en de besteding per oudere neemt toe. Daardoor stijgt de 65+ omzet sterker dan de totale supermarktomzet. De impact van vergrijzing op supermarkten is groot. Met verbeteringen in assortiment en service kunnen supermarkten hun positie in de strijd om de senior versterken.

Dirk Mulder, Sectormanager Food & Retail : “De vergrijzing voltrekt zich geleidelijk en dat maakt de urgentie om te handelen op het eerste gezicht laag, de lange termijn impact is echter groot en verschilt flink per supermarkt.

Sterke stijging van supermarktbestedingen senioren

De bestedingen van ouderen in supermarkten nemen naar verwachting toe met 1,5 miljard euro in de komende vijf jaar. Die groei komt deels doordat het aantal ouderen toeneemt en deels doordat de bestedingen per oudere stijgen. Het aantal 65+’ers groeit van 3 miljoen naar bijna 3,5 miljoen. De supermarktbestedingen per oudere stijgen doordat nieuwe generaties gemiddeld welvarender zijn, geacht worden langer zelfstandig te wonen en vaker een eenpersoonshuishouden vormen.

Ouderen: geen grijze massa

Naast de stijging van het aantal ouderen neemt ook de diversiteit onder ouderen toe, bijvoorbeeld op het gebied van inkomen, zelfredzaamheid en eetgewoonten. In verdere differentiatie van winkels en dienstverlening op basis van lokale behoeften liggen kansen. Ouderen verwachten meer van de winkel dan alleen lage prijzen. Ze hebben meer aandacht voor gezondheid en waarderen het sociale aspect van de boodschappentrip.

Aan de bovenkant van de markt ontstaat meer ruimte voor kwalitatief betere en luxere producten die aansluiten bij de wensen van nieuwe generaties ouderen. Dirk Mulder: “De supermarkten die het best naar de oudere klant luisteren hebben een streepje voor, op lokaal niveau zijn de verschillen groot en daar ligt ruimte om je te onderscheiden.”