Markt voor dierverzorging neemt vlucht door corona

Door de pandemie heeft de vraag naar producten voor dierverzorging een extra vlucht genomen in Europa en de Verenigde Staten. Uit onderzoek van de Nederlandse brancheorganisatie voor huisdierenspecialisten, DIBEVO, blijkt dat 47,7% van de Nederlandse huishoudens een huisdier heeft[1]. In totaal houden Nederlanders 27,3 miljoen gezelschapsdieren. Honden en katten nemen het voortouw: 23,4% van de huishoudens heeft een kat en 17,8% van de huishoudens een hond. Door de lockdown en het thuiswerken ontdekken steeds meer mensen dat dierlijk gezelschap helpt om gevoelens van isolatie en eenzaamheid te verminderen.

Dat blijkt ook uit de cijfers, in de afgelopen 12 maanden nam 8 procent van de Nederlandse huishoudens een huisdier, een toename van 600.000 dieren[2]. Beleggers zien deze populariteit ook terug op de aandelenmarkt, niet alleen vanwege het groeiend aantal huishoudens met een huisdier, maar ook omdat huisdieren steeds meer worden meegenomen in de lifestyle-keuzes van de baasjes. De vraag naar speelgoed, specifieke voeding en op maat gemaakte meubels en kleding neemt toe. Wat opvalt is dat met name jongeren ook bewustere keuzes maken ten aanzien van hun huisdieren: 69% van de millennials kiest voor natuurlijke en biologische producten voor hun viervoeters (en 31% van de klanten in de huisdierenindustrie zijn millennials)[3].

Onder invloed van deze trends is de wereldwijde markt voor huisdierenverzorging in de afgelopen tien jaar met meer dan 70% gegroeid, waardoor deze markt nu meer dan USD 200 miljard dollar waard is[4]. En het einde van de groei is nog niet in zicht, naar verwachting vertegenwoordigt de markt voor dierverzorging in 2027 meer dan 350 miljard dollar. Deze trend rijkt verder dan het effect van corona. In West-Europa zorgt ook de vergrijzing voor een extra impuls, omdat pensioengerechtigden vaker kiezen voor een huisdier voor extra gezelschap en als vorm van ontspanning. Over het algemeen wordt er daarnaast meer uitgegeven aan het welzijn van huisdieren: een ruime meerderheid van de baasjes vindt dat de voeding van hun huisdier van dezelfde kwaliteit moet zijn als de eigen voeding.

eToro’s Head of Portfolio Investments Dani Brinker: “Bedrijven zoals Merck KGaA en Zoetis, die diergeneesmiddelen en diagnostische technologie ontwikkelen, en verzekeringsmaatschappijen zoals Metlife en Lemonade, spelen in op de groeiende vraag naar hoogwaardige zorg voor dieren. Door in meerdere bedrijven tegelijk te investeren die zich elk op hun eigen manier bezig houden met de zorg voor huisdieren, kunnen beleggers profiteren van de groei die deze sector naar verwachting in de komende jaren door zal maken.”