DSM kondigt plannen aan voor grootste investeringsprogramma ooit in Dyneema®

Programma vergroot Dyneema®-capaciteit voor Life Protection-markt in komende 2-3 jaar Koninklijke DSM N.V., de wereldwijde Life Sciences en Materials Sciences-onderneming, maakt vandaag plannen bekend voor een substantieel kapitaalinvesteringsprogramma, waarmee naar verwachting tot USD 450 miljoen gemoeid zal zijn. Dit zal de productiecapaciteit van de Dyneema®-activiteiten vergroten, waarmee de onderneming maximaal zal kunnen profiteren van de verwachte voortgaande groei van de vraag in de Verenigde Staten naar 's werelds sterkste vezel. DSM Dyneema realiseerde de afgelopen jaren een omzetgroei van meer dan 15% per jaar en DSM verwacht dat de businessgroep zijn groeilijn zal versnellen. Er zijn inmiddels engineering-studies gestart voor het voorgenomen investeringsprogramma, waarvan de uitvoering naar verwachting in een aantal fasen zal plaatsvinden in de komende 2 tot 3 jaar. De uitbreiding zal naar verwachting resulteren in een significante toename van de productiecapaciteit van DSM's fabrieken in de Verenigde Staten voor de Life Protection-markt, waarbij tevens een nieuwe doorbraaktechnologie voor ballistische en andere toepassingen zal worden geïntroduceerd. Dit zal het grootste investeringsprogramma zijn sinds de start van grootschalige productie van Dyneema®. Het voorgenomen kapitaalinvesteringsprogramma is een nieuwe stap in een reeks significante investeringen die DSM de laatste paar jaar heeft gedaan in zijn Dyneema®-activiteiten. In oktober 2007 kondigde DSM aan dat de capaciteit van de Life Protection-activiteiten in de Verenigde Staten met 25% zou worden verhoogd. Meer recent, in maart 2008, maakte DSM de opstart bekend van zijn nieuwste productielijn voor Dyneema®-vezel in Greenville (North Carolina). De eerste additionele productielijn van dit nieuwe investeringsprogramma in meerdere fasen zal naar verwachting in 2009 operationeel zijn. De meerderheid van de investeringen zal waarschijnlijk plaatsvinden in de Verenigde Staten. "Dit investeringsprogramma is een mijlpaal die aangeeft dat DSM zwaar inzet op hoogwaardige materialen die bijdragen aan de veiligheid en bescherming van mensen over de hele wereld", verklaarde DSM-bestuursvoorzitter Feike Sijbesma. "Met dit programma laten wij zien dat we focussen op marktgedreven groei en innovatie, een van de belangrijkste pijlers van de DSM-strategie Vision 2010 - Building on Strengths." "Met dit investeringsprogramma benadrukken wij onze inzet voor ondersteuning van onze klanten in de Amerikaanse markt door middel van voortdurende groei en innovatie", verklaarde Nico Gerardu, lid van de Raad van Bestuur van DSM en verantwoordelijk voor het cluster Performance Materials. "Wij zijn er trots op dat ons lichte en sterke Dyneema® steeds meer wordt toegepast door klanten in de zeer veeleisende Life Protection-markt in applicaties voor voertuig- en persoonlijke bescherming. DSM blijft zijn wereldwijde capaciteit voor Dyneema® uitbreiden om zijn positie als wereldleider te handhaven", verklaarde Christophe Dardel, Business Group Director DSM Dyneema. DSM Dyneema DSM is de uitvinder en producent van Dyneema®, 's werelds sterkste vezel. Dyneema® is een ultrasterke polyetheenvezel die maximale sterkte combineert met een minimaal gewicht. Deze vezel is op gewichtbasis vijftien maal sterker dan hoogwaardig staal en tot veertig procent sterker dan aramidevezel. Dyneema® drijft op water, is zeer duurzaam en zeer goed bestand tegen vocht, UV-stralen en chemicaliën. De toepassingen zijn daarom min of meer onbeperkt. Dyneema® is een belangrijk bestanddeel van touwen, kabels en netten in de visserijsector, de scheepvaart en de offshore-industrie. Dyneema® wordt tevens gebruikt in veiligheidshandschoenen voor de metaalbewerkende industrie en in fijne garens voor toepassing in sportartikelen en de medische sector. Daarnaast wordt Dyneema® gebruikt in kogelwerende bepantsering en beschermende kleding voor politie en leger. Dyneema® wordt geproduceerd in Heerlen en in Greenville, North Carolina (VS). DSM Dyneema neemt ook deel in een joint venture voor het produceren van polyetheenvezel met een hoge modulus (HMPE) in Japan. Verdere informatie over DSM Dyneema is te vinden op www.dyneema.com en www.implantmorestrength.com. DSM - de Life Sciences en Materials Sciences-onderneming Koninklijke DSM N.V. creëert innovatieve producten en diensten op het gebied van Life Sciences en Materials Sciences die bijdragen aan de kwaliteit van het leven. DSM's producten en diensten worden wereldwijd gebruikt in een breed scala van eindmarkten en toepassingen die het leven gezonder, duurzamer en aangenamer maken. Voorbeelden van eindmarkten zijn voedings- en gezondheidsproducten voor mens en dier, producten voor persoonlijke verzorging, geneesmiddelen, auto's, coatings en verf, elektrotechnische en elektronica-producten, producten voor persoonlijke bescherming en producten voor de bouw. DSM heeft een jaaromzet van bijna EUR 8,8 miljard en biedt werk aan zo'n 23.000 mensen wereldwijd. Het hoofdkantoor van DSM is gevestigd in Nederland en de onderneming heeft vestigingen op vijf continenten. DSM is genoteerd aan Euronext Amsterdam. Meer informatie is te vinden op: www.dsm.com Dyneema® is een geregistreerd handelsmerk van Koninklijke DSM N.V. Voor meer informatie: DSM Corporate Communications DSM Investor Relations Herman Betten Hans Vossen tel. +31 (0) 45 tel. +31 (0) 45 5782864 5782017 fax +31 (0) 45 5782595 fax +31 (0) 45 e-mail 5740680 investor.relations@dsm.com e-mail media.relations@dsm.com