LIDDS: LIDDS får patentskydd för NanoZolid®-teknologin i Indien

Patentverket i Indien har godkänt LIDDS viktigaste patentansökan för NanoZolid ® -teknologin. Patentet är strategiskt viktigt för både pågående och kommande läkemedelsutvecklingsprojekt i LIDDS. NanoZolid ® - teknologin är flexibel och kan kombineras med olika typer av läkemedelssubstanser för lokal behandling av cancertumörer med betydligt mindre biverkningar.

Godkännandet gäller patentnummer 280862, Bioresorbable controlled-release composition, i Indien. Patentet ger brett skydd för Liproca Depot och andra läkemedelsprodukter som baseras på NanoZolid ® -teknologin. Patentet är sedan tidigare godkänt i USA, Kanada och EU. LIDDS patentskydd för NanoZolid ® blir därmed starkt även i Asien och Oceanien med godkännanden i bl.a. de stora länderna Kina, Japan, Ryssland och Australien.

NanoZolid ® - teknologin ger LIDDS möjlighet att utveckla lokalt verkande läkemedel med kontrollerad och långvarig frisättning av läkemedel och erbjuda licenstagare utveckling av läkemedelsprodukter med ett förlängt immaterialrättsligt skydd.

- Vi är glada att vi nu fått NanoZolid ® -patentet godkänt i Indien som är en viktig marknad både kommersiellt och för tillverkning av läkemedelsprodukter, säger VD Monica Wallter.

För mer information, vänligen kontakta:
Monica Wallter, CEO, +46 (0)737 07 09 22, e-post: monica.wallter@liddspharma.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som LIDDS är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 juni 2017 kl. 10.55 CET.

LIDDS utvecklar effektiva läkemedelsprodukter mot olika cancersjukdomar med den patenterade NanoZolid ® -teknologin. NanoZolid ® frisätter läkemedlet lokalt och effektivt i nära anslutning till tumören vilket innebär betydligt mindre biverkningar jämfört med systemisk behandling. NanoZolid ® -teknologin ger möjlighet till en kontrollerad och skräddarsydd frisättning av läkemedel i upp till sex månader. NanoZolid ® kan integrera både mindre och större läkemedelsmolekyler som t.ex. cytostatika och antikroppar. Bolagets längst framskridna projekt, prostata-cancerprodukten Liproca ® Depot innehållande 2-hydroxyflutamide, validerar att teknologiplattformen fungerar. Produktion i industriell skala sker i samarbete med Recipharm. LIDDS har aktiva utvecklingsprojekt där NanoZolid ® kombineras med antiandrogener, cytostatika samt för immunaktiva substanser. För mer information, se www.lidds.se. Redeye AB är LIDDS certified adviser.

Nyheten i PDF

Source: LIDDS AB via GlobeNewswire