Heineken N.V. boekt 17% autonome groei van de nettowinst (beia) over eerste halfjaar 2010
Amsterdam, 25 augustus 2010 - Heineken N.V. heeft vandaag het volgende
bekendgemaakt:
* De nettowinst (beia) is autonoom met 17% gestegen als gevolg van een hogere
EBIT (beia) en lagere rentelasten. De nettowinst (beia) bedroeg € 621
miljoen;
* De nettowinst steeg met 42% tot € 695 miljoen, deels ten gevolge van
positieve bijzondere baten;
* Er was een sterke vrije operationele kasstroom die toenam van € 383 miljoen
tot € 699 miljoen, waardoor de netto schuldpositie en de rentekosten gunstig
zijn beïnvloed;
* De EBIT (beia) is autonoom met 5,7% gegroeid dankzij besparingen ter waarde
van € 104 miljoen in het kader van het Total Cost Management-programma,
betere marges per hectoliter en de sterke resultaten van de joint ventures
van Heineken, waardoor het lagere volume en de hogere marketinginvesteringen
werden gecompenseerd;
* Het Heineken® volume in het internationaal premiumsegment nam met 4,1% toe
en is daarmee sneller gegroeid dan de portfolio als geheel;
* Het Groep biervolume daalde autonoom met 2,3% door het effect van de zwakke
economie en accijnsverhogingen, dat ten dele gecompenseerd werd door een
sterke groei in Afrika, Azië en Latijns-Amerika;
* Heineken verwacht over het gehele jaar 2010 een autonome groei van de
nettowinst (beia) met minimaal lage dubbele cijfers;
* De integratie van FEMSA Cerveza verloopt voorspoedig en volgens schema;
* Het interimdividend bedraagt € 0,26 per aandeel (2009: € 0,25).
+------------------------------------------------------------------------------+
|Â Kerncijfers 1e halfjaar 1e halfjaar Autonome|
| 2010  2009  Mutatie  groei|
|Â |
+------------------------------------------------------------------------------+
|Â (miljoen hl) Â (miljoen hl) Â Â Â Â |
| |
|Â Groep biervolume 86,4 Â 78,0 Â 11% Â -2,3%|
| |
|Â Geconsolideerd -3,9%|
|biervolume 63,9 Â 60,8 Â 5,3% Â |
| |
| Â |
| Heineken® volume in |
|premiumsegment 12,8 Â 12,3 Â 4,1% Â 4,1%|
| |
|Â Â |
| Â |
|  (miljoen € )  (miljoen € )    |
| |
|Â Opbrengsten 7.520 Â 7.147 Â 5,2% Â -2,0%|
| |
|Â EBIT 1.193 Â 925 Â 29% Â Â |
| |
|Â EBIT (beia) 1.129 Â 993 Â 14% Â 5,7%|
| |
|Â Nettowinst 695 Â 489 Â 42% Â Â |
| |
|Â Nettowinst (beia) 621 Â 483 Â 29% Â 17%|
| |
| Vrije operationele  |
|kasstroom 699 Â 383 Â 83% Â |
| |
|Â Â Â Â Â Â Â Â Â |
| |
|Â Netto |
|schuldpositie/EBITDA Â |
|(beia) 2,6* Â 3,1 Â Â Â |
| |
|  (€ )  (€ )     |
| |
| Verwaterde winst per  |
|aandeel 1,31 Â 1,00 Â 31% Â |
| |
| Verwaterde winst per  |
|aandeel (beia) 1,18 Â 0,99 Â 19% Â |
+------------------------------------------------------------------------------+
* inclusief FEMSA Cerveza op jaarbasis (pro forma)
Verklaring van de CEO
Jean‑François van Boxmeer, voorzitter van de Raad van Bestuur en CEO van
Heineken N.V.:
"Heineken heeft het eerste halfjaar van 2010 een sterke autonome nettowinstgroei
geboekt. De marktsituatie in Europa en de Verenigde Staten bleef uitdagend, maar
in Afrika en Azië hebben we een sterke groei van het Groep biervolume
gerealiseerd. De effectiviteit van onze premiumstrategie werd ondersteund door
de aanhoudend sterke resultaten van het Heineken merk, dat wederom beter
presteerde dan onze portfolio als geheel en de totale biermarkt. Daarnaast
hebben we nog eens EURÂ 104 miljoen aan kostenbesparingen gerealiseerd via ons
Total Cost Management-programma.
We hebben een goede uitgangspositie voor de toekomst. Onze grotere aanwezigheid
in Latijns-Amerika is een waardevolle aanvulling op onze sterke posities in
Afrika en Azië, waar we onverminderd uitstekende mogelijkheden zien voor verdere
volumegroei. Onze focus op de kasstroom heeft onze balans versterkt en onze
belangrijkste merken profiteren van de hogere marketinginvesteringen. De
activiteiten om de recent overgenomen bedrijfsonderdelen te verbeteren werpen
vruchten af en we hebben belangrijke vorderingen geboekt bij de integratie van
FEMSA Cerveza".
Verwachting voor het gehele jaar 2010
Voor de korte termijn blijft Heineken behoedzaam ten aanzien van de ontwikkeling
van de bierconsumptie in Europa en de Verenigde Staten, vanwege de aanhoudend
zwakke consumentenbestedingen en de geplande bezuinigingsmaatregelen in veel
landen. Het volume in Latijns-Amerika, Afrika en Azië zal naar verwachting
blijven groeien. Het gematigd positieve effect van de prijsverhogingen in de
eerste helft van 2010 zal ook in de tweede helft van het jaar doorwerken. Het
internationale premiumsegment zal naar verwachting sneller blijven groeien dan
de biermarkt als geheel, en het Heineken® merk zal daarvan profiteren.
Heineken handhaaft de focus op merkenopbouw en verhoogt de investeringen in
belangrijke merken. Deze kosten worden gecompenseerd door lagere inkoopkosten.
Het Total Cost Management-programma zal in de tweede helft van het jaar verdere
besparingen opleveren. Daarnaast besteedt Heineken aandacht aan de resultaten
van bedrijfsonderdelen die de afgelopen 3 jaar zijn overgenomen, waaronder FEMSA
Cerveza, en aan het vrijmaken van synergieën.
De vrije operationele kasstroom blijft sterk. Heineken blijft onverminderd
streven naar een verdere vermindering van de netto schuldpositie, met als doel
een ratio Netto schuldpositie/EBITDA (beia) van minder dan 2,5 en een
kasconversieratio van meer dan 100% in 2010 en 2011.
Voor 2010 worden de kapitaalinvesteringen in materiële vaste activa geraamd op
€ 800 miljoen, met inbegrip van € 200 miljoen voor FEMSA Cerveza over de 8
maanden vanaf 1Â mei 2010.
Voor het gehele jaar 2010 verwacht Heineken een effectief belastingtarief (beia)
van 27%-29%, inclusief FEMSA Cerveza en bijzondere posten in de normale
bedrijfsuitoefening. Het effectieve belastingtarief (beia) in de tweede helft
van 2010 zal autonoom stijgen ten opzichte van het tarief in de tweede helft van
2009, toen enkele bijzondere posten leidden tot een lager belastingtarief.
Voor 2010 verwacht Heineken, inclusief FEMSA Cerveza, een gemiddelde rentevoet
van circa 6%.
Op basis van het bovenstaande verwacht Heineken over het gehele jaar 2010 een
autonome groei van de nettowinst (beia) met minimaal lage dubbele cijfers.
Interimdividend
In het dividendbeleid van Heineken N.V. wordt gestreefd naar een
dividenduitkering van 30%-35% van de nettowinst (beia) over het gehele jaar en
een interimdividend van 40% van het totale dividend per aandeel over het
voorafgaande jaar. In overeenstemming hiermee wordt op 3 september 2010 een
interimdividend uitgekeerd van EURÂ 0,26 (eerste halfjaar 2009: EURÂ 0,25) per
aandeel van EURÂ 1,60 nominaal. De aandelen Heineken N.V. noteren op 26 augustus
2010 ex-dividend.
Agenda Heineken N.V.
Derde kwartaalbericht 2010 27 oktober 2010
Capital Markets Day Heineken 2 november 2010
Jaarresultaten 2010 16 februari 2011
Eerste kwartaalbericht 2011 20 april 2011
Jaarlijkse Algemene Vergadering van 21 april 2011
Aandeelhouders
Persinformatie Beleggers- en analisteninformatie
John G. Clarke Jan van de Merbel
Telefoon: 020 5239 355 Telefoon: 020 5239 590
John.G.Clarke@heineken.com investors@heineken.com
Financial Dynamics
Charlie Armitstead
Tel: +44 7703 330 269
charles.armitstead@fd.com
De presentatie voor beleggers en analisten wordt vandaag vanaf 15:00 Nederlandse
tijd rechtstreeks vanuit Londen uitgezonden via de Heineken website. De
presentatie kan via de website
http://www.heinekeninternational.com/webcast/investors worden gevolgd en is na
afloop beschikbaar om te downloaden.
Noot voor de redactie:
Heineken is een van 's werelds grootste bierbrouwers en voert een beleid dat is
gericht op groei en onafhankelijkheid. Het Heineken merk, dat de naam van de
oprichter van het bedrijf draagt, is in vrijwel alle landen verkrijgbaar en
geldt wereldwijd als het meest waardevolle premiumbiermerk. Heineken streeft
ernaar 's werelds meest waardevolle merkenportfolio op te bouwen en een
toonaangevende bierbrouwer te zijn in alle markten waarin de onderneming
opereert. Heineken bezit 140 brouwerijen in meer dan 70 landen en heeft in 2009
op pro forma-basis 165,7 miljoen hectoliter bier verkocht. Qua volume is
Heineken de grootste brouwer van Europa en de derde brouwer wereldwijd. Heineken
streeft naar een verantwoorde marketing en consumptie van zijn meer dan 200
internationale premiummerken, regionale en lokale merken, speciaalbieren en
ciders. Tot de merkenportfolio van Heineken behoren Amstel, Birra Moretti,
Cruzcampo, Dos Equis, Foster's, Kingfisher, Newcastle Brown Ale, Ochota, Primus,
Sagres, Sol, Star, Strongbow, Tecate, Tiger en Żywiec. In 2009 bedroegen de
totale opbrengsten EURÂ 16,9 miljard en was de EBIT (beia) EURÂ 2,3 miljard op pro
forma-basis, met inbegrip van FEMSA Cerveza.
Er werkten het afgelopen jaar gemiddeld meer dan 75.000 mensen bij Heineken. De
aandelen van Heineken N.V. en Heineken Holding N.V. worden verhandeld op
Euronext Amsterdam. De aandelenkoersen kunnen op Bloomberg worden opgevraagd
onder de fondscodes HEIA.NA en HEIO.NA en op Reuters Equities 2000 Service onder
HEIN.AS en HEIO.AS. Actuele informatie is beschikbaar op de website van
Heineken: http://www.heinekeninternational.com.
Voorbehoud
Dit persbericht bevat toekomstgerichte uitspraken die betrekking hebben op de
financiële positie en de resultaten van Heineken. Deze toekomstgerichte
uitspraken zijn onderhevig aan risico's en onzekerheden, die ertoe kunnen leiden
dat de feitelijke resultaten materieel afwijken van de resultaten die worden
genoemd in de toekomstgerichte uitspraken. Veel van deze risico's en
onzekerheden hebben betrekking op factoren die Heineken niet onder controle
heeft en/of niet nauwkeurig kan inschatten, zoals bijvoorbeeld toekomstige
marktontwikkelingen en ontwikkelingen in de economie, het handelen van andere
marktspelers, veranderingen in consumentenvoorkeuren, het vermogen om
overgenomen bedrijven succesvol te integreren en de verwachte synergieën te
realiseren, de kosten van grondstoffen, schommelingen in rentevoeten en
wisselkoersen, veranderingen in belastingtarieven, wijzigingen in de wetgeving,
pensioenkosten, het handelen van regulerende instanties en het weer. Deze en
andere risicofactoren worden gedetailleerd beschreven in de elk jaar
gepubliceerde jaarverslagen van Heineken. U wordt aangeraden om niet overmatig
te vertrouwen op deze toekomstgerichte uitspraken, die uitsluitend relevant zijn
op de datum van dit persbericht. Heineken is geenszins verplicht om herzieningen
van deze toekomstgerichte uitspraken te publiceren naar aanleiding van
gebeurtenissen of gewijzigde omstandigheden na dato. Schattingen van
marktaandelen in dit persbericht zijn gebaseerd op externe bronnen, zoals
gespecialiseerde onderzoeksbureaus, in combinatie met ramingen door het
management van Heineken.
Klik op onderstaande link voor PDF-versie van het complete bericht:
[HUG#1440058]
Heineken N.V. persbericht HYR10:
http://hugin.info/130667/R/1440058/384430.pdf
This announcement is distributed by Thomson Reuters on behalf of
Thomson Reuters clients. The owner of this announcement warrants that:
(i) the releases contained herein are protected by copyright and
other applicable laws; and
(ii) they are solely responsible for the content, accuracy and
originality of the information contained therein.
All reproduction for further distribution is prohibited.
Source: Heineken N.V. via Thomson Reuters ONE