Solvay's nieuwe organisatie richt zich op duurzame en toegevoegdewaardegroei

Brussel, 16 januari 2013 - Solvay heeft vandaag de nieuwe structuur voorgesteld van zijn bedrijfsactiviteiten en van zijn leidinggevend team. De Groep heeft zijn organisatie hertekend en heeft de bedrijfsprocedés en corporatefuncties grondig herbekeken. De bedoeling hiervan was een vereenvoudiging en decentralisatie van de managementstructuur. Deze veranderingen maken Solvay flexibeler en beter in staat groeikansen aan te grijpen, terwijl klantgerichtheid, operationele uitmuntendheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen en innoverende duurzame chemie topprioriteiten blijven. "Het huidige Solvay is het resultaat van de succesvolle integratie van Solvay en Rhodia  en van een diepgaande transformatie. Weinig groepen hadden zulke belangrijke veranderingen in zo'n korte tijd tot een goed einde kunnen brengen. Door onze teams te mobiliseren hebben we twee ondernemingen kunnen omvormen tot één van de tien grootste chemiebedrijven ter wereld. Onze nieuwe slagzin, Asking more from chemistry*, is geen loze kreet; het is onze visie en een uitdaging die we helemaal willen opnemen,"  zei Jean-Pierre Clamadieu, Voorzitter van het Uitvoerend Comité van Solvay. Vijf bedrijfssegmenten voor de gebieden waarop Solvay expertise heeft opgebouwd De nieuwe bedrijfsorganisatie telt vijf operationele segmenten voor elk van die gebieden waarop Solvay expertise heeft opgebouwd. Die vijf bedrijfssegmenten omvatten op hun beurt 18 GBU's.  Ze staan ook voor de specifieke aanpak die het meest geschikt is voor de ontwikkeling van de succesproducten en voor de concurrentiële dynamiek van de gehele productenportfolio van de Groep. Ze focussen op de kritische hefbomen om te slagen. De bedrijfssegmenten met hun Global Business Units (GBU's) staan centraal in de ambitie van de Groep om te groeien en waarde te creëren. Van hen wordt verwacht dat ze groei, winst en geldmiddelen genereren op korte en middellange termijn. De GBU's worden bezield door de ondernemingsgeest die intrinsiek deel uitmaakt van de bedrijfscultuur van Solvay, ze richten zich op klanten en markten en beschikken over de juiste operationele hefbomen om hun strategie uit te voeren. Sinds 1 januari 2013 ziet de bedrijfsorganisatie van Solvay er als volgt uit: - Consumer Chemicals bedient de markt van de consumentenproducten.  De strategie van dit segment vertrekt van de ontwikkeling van een duurzaam aanbod, dat aansluit bij de belangrijkste megatrends zoals demografische groei, toenemende koopkracht in de opkomende markten, het verschijnen van nieuwe consumptiegewoonten en de vraag naar veiligere, meer duurzame en biogebaseerde oplossingen. - Advanced Materials legt zich toe op de uiterst performante toepassingen die tegemoet komen aan de behoeften van industrie inzake geavanceerd transport, gezondheidszorg, energiebesparende banden, controle van de uitstoot door auto's, slimme apparatuur en batterijen voor hybride voertuigen. - Performance Chemicals is actief in specifieke, zeer robuuste en rijpe markten waarvan de kritische succesfactoren vooral schaalgrootte, concurrentiekracht en kwaliteit van de dienstverlening zijn. - Functional Polymers groepeert de chloor- en vinylproducten en de polyamideactiviteiten van de Groep die voornamelijk aan de bouw- en infrastructuursector, de auto-industrie en de elektrische en elektronische industrie toelevert. - Corporate en Business Services omvat Solvay Energy Services en alle diensten binnen de Groep, met inbegrip van Solvay Business Services en het Research & Innovation Center. Het Uitvoerend Comité, een collegiaal orgaan dat bedrijf en groei ondersteunt Optredend als een collegiaal orgaan is het Uitvoerend Comité verantwoordelijk voor de visie van de Groep, voor het bepalen van de middellange en langetermijnstrategie, de opvolging van de resultaten en optimizeren van de verdeling van de middelen over de groepsactiviteiten. De leden van het Uitvoerend Comité zijn samen verantwoordelijk voor de creatie van toegevoegde waarde en de vrijwaring van de wereldwijde belangen van de Groep. Het Uitvoerend Comité telt zes leden: Jean-Pierre Clamadieu (CEO), Bernard de Laguiche (CFO), Gilles Auffret, Vincent De Cuyper, Roger Kearns en Jacques van Rijckevorsel. Elk lid van het Uitvoerend Comité houdt van nabij toezicht op specifieke bedrijfssegmenten en Corporate functies. De financiële communicatie van de Groep volgt deze nieuwe organisatiestructuur in vijf Operating Segments vanaf 1 januari 2013. * Meer vragen van de Chemie SOLVAY is een internationale chemiegroep geëngageerd in duurzame ontwikkeling met een grote aandacht voor innovatie en operationele uitmuntendheid. Hij haalt meer dan 90% van zijn verkopen op markten waar hij tot de wereldtop 3 behoort. Solvay levert een breed gamma producten die bijdragen tot de verhoging van de levenskwaliteit en de prestaties van zijn klanten in markten zoals consumptieproducten, bouw, voertuigen, energie, water en milieu en elektronica. De Groep met hoofdkwartier in Brussel telt ongeveer 31.000 werknemers in 55 landen en haalde in 2011 een omzet van 12,7 miljard EUR (pro forma). Solvay nv (SOLB.BE) staat genoteerd op NYSE Euronext in Brussel en Parijs (Bloomberg: SOLB.BB - Reuters: SOLBt.BR). Voor nadere informatie neemt u best contact op met: Lamia Narcisse Erik De Leye Maria Alcon-Hidalgo Patrick Verelst Media Relations Media Relations Investor Relations Investor Relations +33 1 53 56 59 62 +32 2 264 1530 +32 2 264 1984 +32 2 264 1540 Naar de beschrijving van de Global Business Units (PDF): http://hugin.info/133981/R/1670838/543068.pdf This announcement is distributed by Thomson Reuters on behalf of Thomson Reuters clients. The owner of this announcement warrants that: (i) the releases contained herein are protected by copyright and other applicable laws; and (ii) they are solely responsible for the content, accuracy and originality of the information contained therein. Source: Solvay S.A. via Thomson Reuters ONE [HUG#1670838]