Ahold CEO Dick Boer spreekt aandeelhoudersvergadering toe

Zaandam - Dick Boer, Chief Executive Officer van Ahold, sprak op 19 april 2016 op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van Ahold. Hieronder de volledige speech.
 
Nogmaals hartelijk welkom hier in Amsterdam, voor de tweede keer dit jaar. Dit is wederom een bijzondere vergadering, want het is naar verwachting de laatste voordat Ahold fuseert met Delhaize. Daarom wil ik u vandaag een verhaal vertellen over ons mooie bedrijf. Ik geef u een terugblik op onze weg vooruit. 
 
Ahold is in 129 jaar uitgegroeid van een familiebedrijf  met één kruidenierswinkeltje in Oostzaan, tot een wereldspeler die dagelijks miljoenen klanten bedient met ruim 3.200 winkels en natuurlijk online. 
 
Ik weet niet hoe het bij u zit, maar de beelden die u hier vandaag in het Muziekgebouw ziet, roepen bij mij veel herinneringen op. 
 
Ik werk sinds 1998 bij Ahold en al 35 jaar in het kruideniersvak. Ik begon mijn professionele loopbaan ongeveer op het moment dat Albert Heijn in de jaren tachtig kwam met de slogan "'s Lands grootste kruidenier gaat op de kleintjes letten". Misschien herinnert u het zich nog. 
 
Albert Heijn liet de verticale prijsbinding met producenten van A-merken los en verlaagde een groot aantal artikelen permanent in prijs. Goed voor de klant, maar ik kan u zeggen: als concurrent was het een moeilijke tijd.
 
"Wat juist is voor de klant, is juist voor het bedrijf." Ook vandaag is dit nog de drijvende kracht achter al onze sterke, lokale merken. 
 
Bol.com, onderdeel van Ahold sinds 2012, won vorige maand een belangrijke prijs voor beste webwinkel. Ik citeer de jury: "Bol.com verdient deze award omdat zij zich bij hun keuzes volledig laten leiden door wat voor hun klanten het meest belangrijk is, en dus niet door wat op dit moment 'cool' wordt gevonden in de branche." 
 
Daar ben ik trots op. Deze focus op de klant is een rode draad door onze geschiedenis, die al onze merken verbindt.
 
Pionieren, inspelen op wat leeft in de samenleving. Maar ook vooruitlopen en verandering te weeg brengen in de branche. Dat is eveneens een rode draad door onze geschiedenis. De familie Heijn, maar ook de oprichters van onze andere merken, waren pioniers in retail. 
 
Neem Giant Landover in de Verenigde Staten, dat in 1936 de eerste mass-merchandised supermarket oprichtte. Sceptici zeiden dat "supermarkten" nooit aan zouden slaan, maar zij hadden ongelijk. De heer Albert Heijn raakte vervolgens na een reis naar de Verenigde Staten geïnspireerd door de grote winkels die hij daar zag. Als hij toen niet had besloten te investeren in de supermarktformule en in 1952 de eerste zelfbedieningswinkel had geopend, zou ons supermarktlandschap en ons bedrijf er nu anders uitzien.
 
Laat ik hier ook 1981 noemen, toen Albert Heijn begon met het uitrollen van de franchiseformule. Dit bedrijf zag toen al het belang in van een goede combinatie tussen eigen winkels en lokaal ondernemerschap. Dit geldt nu nog steeds onverminderd, en wij zijn nog steeds zeer trots op de talloze bevlogen ondernemers. 
 
Verandering zit in ons DNA, en dit heeft ons ook in online gebracht waar we nu staan. AH.nl - met afstand de grootste online supermarkt in Nederland - gaat terug tot 1987, met de thuiswinkeldienst James TeleSuper. Peapod in de Verenigde Staten, sinds 2001 onderdeel van Ahold, was eind jaren tachtig het allereerste 100% e-commerce bedrijf ter wereld. En bol.com is sinds haar start als online boekenwinkel in 1999 uitgegroeid tot het grootste online warenhuis van Nederland en België.
 
Op het moment dat ik aantrad als CEO van Ahold hadden we de leidende posities van AH.nl en Peapod eigenlijk nog te weinig benut. De gedachte was dat klanten de fysieke winkel online wilden. 
Maar samen met mijn team zag ik geweldige kansen voor deze sleeping beauty in onze portfolio. In 2011 presenteerden we onze Reshaping Retail strategie met omni-channel als essentieel onderdeel. 
Daarmee kreeg online ook echt vaart en een plek in onze organisatie.  In 2012 kwam bol.com bij de groep, een cruciale stap. Zij dachten niet in de beperktheid van fysieke winkels, maar in de onbeperktheid van online. Zij hebben echt online toegevoegd aan het DNA van Ahold. 
 
Een paar jaar later, in 2014, presenteerden we vervolgens onze omni-channel ambities aan de markt. 
We liggen goed op koers om ons doel te bereiken van €2,5 miljard in online consumentenomzet in 2017. In 2015 stonden we op €1,8 miljard.
 
We vertelden toen ook dat we zouden gaan investeren om deze groei te behalen, vanuit de overtuiging dat digitalisering onze industrie onomkeerbaar verandert. Je moet vol inzetten om succesvol te zijn, je moet first mover zijn, en snel kunnen opschalen. Bol.com is hiervan een mooi voorbeeld, met een omzetgroei van meer dan 25 procent in 2015. Dit jaar gaat het over  €1 miljard consumentenomzet heen, dankzij investeringen in assortiment, in productinformatie en bezorgopties bijvoorbeeld. 
 
Dat is bijna drie keer zoveel als in 2012. AH.nl heeft nu een verzorgingsgebied dat 86% van Nederland bestrijkt. Of Peapod. Dat groeit minder hard dan bol.com maar in New York City, een groeimarkt, zagen we het aantal nieuwe klanten en de omzet met 45 procent groeien in het vierde kwartaal.
 
Ik heb u verteld over onze winkels, fysiek en online. Maar er is ook het beursfonds Ahold, met een geschiedenis. Albert Heijn kreeg in 1948 als eerste retailer een notering aan de Amsterdamse beurs.
In 1973 werd vervolgens Ahold N.V. opgericht en werd Albert Heijn onderdeel van het concern. Het bedrijf kon hierdoor ook de buitenlandse markt op. 
 
En in 1987, bij het honderdjarige bestaan van Albert Heijn, kreeg Ahold het predicaat "Koninklijk."  Wij zijn heel trots dat ook Ahold Delhaize het predicaat "Koninklijk" mag gaan voeren. Ik geef u een terugblik op onze weg vooruit. En laat ik helder zijn - ook moeilijke momenten zijn daar onderdeel van. Daar hoef ik u, vaak al lange tijd aandeelhouder, niet aan te herinneren. 
 
Na een periode van erg snelle internationale expansie volgde in 2003 een harde klap. Ik zal de schok die we toen kregen nooit vergeten. Wat me altijd zal bijblijven, is hoe we vervolgens als team onze schouders eronder zetten om het bedrijf er weer bovenop te helpen, samen met onze medewerkers en leveranciers. Ahold verkocht vele onderdelen en we vonden onszelf opnieuw uit als een gefocust bedrijf met leidende posities in de markten waarin we actief zijn. 
 
Ik was toen de directeur van Albert Heijn. Geïnspireerd door gesprekken die ik na mijn aantreden had met de heer Albert Heijn, ontwikkelden mijn team en ik toen de slogan die het merk na 2003 weer op het pad van herstel bracht. 
 
"Het alledaagse betaalbaar en het bijzondere bereikbaar." Wederom met een duidelijke focus op de klant.
 
Want: wat juist is voor de klant, is ook juist voor het bedrijf. Ik noemde het al hiervoor. Dat zit in onze formules, in het assortiment, en in hoe we zaken doen. We zien dat de behoeften van onze klanten veranderen. Ze willen boodschappen kunnen doen waar, wanneer en hoe ze dat willen. Ze eisen betere kwaliteit, meer waar voor hun geld. 
 
Ze willen verantwoord en gezond eten. Ze willen producten waarvan ze de herkomst kennen. En het moet betaalbaar blijven. Het is én, én, én.
 
Ook op dit vlak zet Ahold voortdurend stappen. Als grote werkgever, als producent, afnemer, als buur en als plek waar mensen komen voor hun dagelijkse boodschappen, zien wij voor onszelf een rol in een aantal belangrijke maatschappelijke vraagstukken.  Op het gebied van gezondheid, voedselveiligheid, diversiteit, verantwoorde consumptie en productie, en ga zo maar door. 
 
In 2011 benoemden we heel concreet een aantal ambities in onze Responsible Retailing strategie.
Vorige maand lieten we in ons Responsible Retailing rapport zien dat we de meeste doelen die we hadden gesteld in vijf jaar hebben behaald. Ik noem er slechts een paar.
 
We verkopen steeds meer gezondere producten, online en in onze winkels. Dat doen we bijvoorbeeld door de prijzen van groente en fruit te verlagen. En door de samenstelling van producten aan te passen en steeds meer keuze te bieden. Maar ook door het makkelijker te maken voor de klant om gezonde opties te vinden en te begrijpen.
 
Laat ik hier ook onze succesvolle biologische merken noemen. Albert Heijn introduceerde als een van de eerste supermarkten in Nederland een lijn van eigen merk biologische producten in 1998. 
Tegenwoordig zijn we de winkel met de meeste biologische producten van Nederland. In de Verenigde Staten hebben we sinds 2004 ons Nature's Promise merk. Met veel succes, en een steeds groter assortiment met meer dan 800 producten inmiddels, in food maar ook non-food, bijvoorbeeld schoonmaakmiddelen.
 
We willen beter voor de buurt zijn, met kinderen als belangrijk onderdeel. (En overigens, zoals u weet, zonder de ouderen te vergeten). Bijna 1 miljoen kinderen namen deel aan onze educatieve programma's over gezond leven, bijvoorbeeld het Passport to Nutrition Program in de VS. Of het "Ik eet het beter" programma in Nederland.
 
Ook boekten we belangrijke vooruitgang op het gebied van inkoop. We analyseren de keten, van boer tot klant en zetten steeds stappen om voedselveiligheid, duurzame productie, en goede arbeidsomstandigheden te waarborgen. 
 
Wij hebben zeer hechte en langlopende relaties opgebouwd met veel versleveranciers, onze partners. Met sommige van hen werken we al meer dan 50 jaar samen. Bijvoorbeeld met de teler in het volgende filmpje, zijn bedrijf levert komkommers aan Albert Heijn.
 
In 2007 werd de Albert Heijn Foundation opgericht, een partnerschap van Albert Heijn, ICCO en Fair Match Support om de leefomstandigheden en toekomstperspectieven van Afrikaanse groente- en fruit- en bloementelers te verbeteren. 
 
En tot slot, nog een voorbeeld. Ik ben verheugd dat ik u op deze vergadering kan melden dat Ahold USA zich vorige zomer heeft aangesloten bij het Fair Food Program van de Coalition of Immokalee Workers, dat  zich inzet voor betere omstandigheden voor tomatenplukkers in de Verenigde Staten.
 
En dan natuurlijk onze mensen. De heer Albert Heijn was er al van doordrongen dat zijn werknemers zijn ware kapitaal waren. Dat geldt nog steeds. In 2015 hadden we 236.000 medewerkers. 
 
Dankzij hun dagelijkse contacten met onze klanten, dankzij hun ondernemerschap en creativiteit kunnen wij succesvol zijn. Wij willen hen een omgeving bieden die initiatief stimuleert en waarin zij zich verder ontwikkelen voor een toekomst binnen of buiten Ahold, met marktconforme beloningen en secundaire arbeidsvoorwaarden. Wij zijn er in het bijzonder trots op dat we zoveel mensen een entree op de arbeidsmarkt kunnen geven.
 
We gaan verder op onze weg vooruit als Responsible Retailer. We staan op het punt te fuseren, en als Ahold Delhaize zullen we in het vierde kwartaal onze gezamenlijke plannen en ambitie presenteren. Beide bedrijven stonden in de toonaangevende Dow Jones Sustainability Index in 2015, voor Ahold al het zevende opeenvolgende jaar. Dit is een erkenning van onze inspanningen op dit terrein. 
 
Ik ben er daarbij van overtuigd dat ook samenwerking in de branche essentieel is om echte impact te hebben. Bijvoorbeeld binnen het Consumer Goods Forum, waar Ahold en Delhaize lid van zijn, samen met ongeveer 400 retailers, producenten en andere stakeholders wereldwijd. 
 
Dan nu een paar woorden over het recente verleden, het jaar 2015. Onze CFO Jeff Carr gaat zo dieper in op onze financiële prestaties dus ik noem slechts een paar hoofdpunten. 
 
We kijken terug op een sterk jaar, waarin we onszelf hebben uitgedaagd om sneller te innoveren, om onze klanten op nieuwe manieren versere producten te bieden, en om meer waarde te creëren. We boekten een omzet van ruim € 38 miljard, door sterke prestaties in onze winkels, vooral tijdens de feestdagen in december, en een zeer sterke groei van online. En natuurlijk ook geholpen door de Amerikaanse dollar.
 
In de Verenigde Staten groeide de omzet, exclusief benzineverkopen, met meer dan 4 procent. Dat is gecorrigeerd voor een extra week in 2015. We zagen een verbetering in prijsperceptie bij al onze merken. 
 
Dit is een belangrijke aanjager van omzet en een belangrijk doel van onze strategie, die is gericht op investeringen in prijzen en kwaliteit. Als onderdeel van dit programma hebben we verbeterde groente- en fruitafdelingen uitgerold in meer dan 500 winkels. 
 
En we pakken nu de brood- en banketafdelingen aan. Eerder deze maand maakten we een volgende ronde van prijsverlagingen bekend in de Verenigde Staten, op ongeveer 1000 producten in onze winkels.
 
We testen een nieuw format, genaamd bfresh, met  kleinere winkels gericht op klanten in de stad met een focus op vers eten en lokaal gemak. Verder voegden we 25 voormalige A&P winkels toe in het interessante New York Metro marktgebied.
 
In Nederland bleef de omzet zich krachtig ontwikkelen, met een identieke omzetgroei van meer dan 3 procent. Het herstel bij Albert Heijn zette door, na een paar lastige jaren. We hervonden onszelf als marktleider die klanten weet te raken en daar ben ik heel trots op. Het is een compliment aan het AH team en aan het personeel. 
 
Ze kwamen met nieuwe producten, inspiratie voor de klant en populaire spaaracties. Zo deelden we de afgelopen weken bijvoorbeeld weer 47 miljoen moestuintjes uit hier in Nederland, het zal u niet zijn ontgaan. Zij laten klanten zien wat het verhaal is achter de producten die zij kopen.
 
Of kijk naar Albert Heijn to go, dat binnen een maand een idee kan ontwikkelen tot een product in de schappen. Heel belangrijk: klanten toonden hun waardering. Het marktaandeel van Albert Heijn groeide naar 35% in het afgelopen jaar.
 
In Tsjechië hebben we inmiddels meer dan 330 winkels, waaronder de SPAR winkels die we vorig jaar overnamen. Het grootste deel daarvan zijn supermarkten, en die lieten een sterke groei zien van de identieke omzet dankzij een nieuw winkelconcept dat we uitrolden.
 
Ik refereerde al aan de sterke groei in online. Onze investeringen in de afgelopen jaren betaalden zich uit in een online consumentenomzet van €1,8 miljard. Bol.com was goed voor de helft hiervan, na een uitstekende decembermaand waarin alle records werden gebroken. Op het piekmoment voor Kerst kwamen er 11 orders per seconde binnen. Ook Peapod en AH.nl waren toonaangevend, in online food.
 
Onze vrije kasstroom bleef sterk, €1,2 miljard dit jaar. Dit stelt ons in staat te blijven investeren. We stellen vandaag een dividend voor van 52 cent, ruim 8 procent hoger dan vorig jaar. 
 
En, zoals vorige maand bekrachtigd in de buitengewone vergadering, we keren voorafgaand aan de voorgenomen fusie met Delhaize ongeveer € 1 miljard uit aan u, aandeelhouders van Ahold.
 
Op onze weg vooruit hebben we een portfolio verzameld van sterke, lokale merken, waaraan we steeds verder bouwen. In 2015 gebeurde er veel op dit vlak. Etos en Gall & Gall hier in Nederland lanceerden nieuwe logos, met een sterke link naar kernwaarden uit hun verleden. 
 
Het Albert merk in Tsjechië, een stuk groter dankzij de overname van de SPAR winkels vorig jaar, werd ook opnieuw gepositioneerd. 
 
Onze Amerikaanse winkels voerden de tagline "My Giant helps me save money, save time, and eat well" in. Of natuurlijk "My Stop & Shop", of "My Martin's". Daarmee dragen ze nóg duidelijker uit aan de klant waar ze voor staan. 
 
En misschien heeft u het online of in de media al voorbij zien komen, maar ook Albert Heijn heeft een nieuwe campagne gelanceerd, die teruggrijpt op de motto's en drijfveren van de oprichters. 
 
Echtheid, vernieuwing, er toe doen, verbinden. Het is begonnen als interne beweging, gedeeld met medewerkers in de winkels, in de distributiecentra en op kantoor. En nu vindt de campagne de weg naar buiten.
 
Albert Heijn lanceerde in 1911 de eerste eigen-merk producten, naast uiteraard merkartikelen want dat is de balans die klanten willen. Inmiddels is in Nederland meer dan de helft van de verkochte producten van ons eigen merk. 
 
In Amerika is dit 38 procent, in Tsjechië een derde. Daar ben ik trots op, want ook dit is een strategische keuze in ons Reshaping Retail programma. 
 
Voordat ik afsluit, wil ik u iets opbiechten. Ik heb tijdens mijn loopbaan in diverse landen gewerkt en wij hebben dus als gezin op verschillende plekken gewoond. Op al die plekken vonden we één constante en dat was onze favoriete chocoladepasta. En die was van het huismerk van. Delhaize. 
 
Ik doe u deze persoonlijke bekentenis natuurlijk niet zonder reden. De ervaring van Delhaize met het voeren van sterke eigen-merkproducten in diverse landen, is één van de punten waar wij van onze toekomstige fusiepartner kunnen leren. 
 
Andersom brengen wij  expertise in op het gebied van omni-channel. En samen zullen wij sterker staan met onze gedeelde visie op maatschappelijke betrokkenheid en duurzaamheid. 
 
Een maand geleden keurde u de voorgenomen fusie goed, dus ik hoef u niet meer te overtuigen van de ratio hierachter. Maar toch wil ik graag nog een keer benadrukken welke kansen wij zien om samen onze sterke, lokale merken verder uit te bouwen. Wat juist is voor de klant, is ook juist voor het nieuwe bedrijf.
 
Sinds de Buitengewone Vergadering van Aandeelhouders hebben wij goedkeuring verkregen van de Belgische Mededingingsautoriteit. Daarmee zijn alle mededingingsgoedkeuringen in Europa binnen.
 
Wat nu nog loopt is het traject bij de Amerikaanse Federal Trade Commission. Ik kan daar nu niet verder op ingaan maar ik kan u wel zeggen  dat we op koers liggen om de fusie midden-2016 af te ronden en de nieuwe onderneming van start te laten gaan. 
 
Volgend jaar hoop ik hier met u de resultaten door te nemen van onze eerste periode als Ahold Delhaize. Een nieuwe mijlpaal.  Delhaize bestaat dan 150 jaar, en Ahold 130 jaar. De volgende stap op een gedeelde weg vooruit, waarop we samen een nog sterkere internationale retailer worden, gedreven door onze fantastische merken.
 
Ik sluit af met een paar woorden van dank. Aan onze klanten, die dagelijks hun inkopen bij ons doen en ons inspireren om steeds te verbeteren.  Aan onze medewerkers, en onze franchisenemers. En ik wil natuurlijk u, onze aandeelhouders, bedanken voor uw steun en uw vertrouwen in de toekomst van Ahold, en de nieuwe onderneming Ahold Delhaize.
 
 
2016/11
160419_AGM2016_PR_ speech_NL_



This announcement is distributed by NASDAQ OMX Corporate Solutions on behalf of NASDAQ OMX Corporate Solutions clients.

The issuer of this announcement warrants that they are solely responsible for the content, accuracy and originality of the information contained therein.

Source: Ahold via GlobeNewswire

HUG#2004786