MSAB Delårsrapport januari-mars 2016

- Substansvärdet minskade från januari till mars med 1 % till 483 kr per aktie
- Substansvärdet uppgick per den 20 maj till 475 kr per aktie, en minskning med 3 % sedan årsskiftet
- Resultat per aktie uppgick till -7,21 kr (80,67)

UTVECKLING I INNEHAVEN
MSABs innehav inledde 2016 med ett stabilt första kvartal, trots en fortsatt ekonomisk osäkerhet på vissa marknader. Tillväxten i innehavsbolagen har mattats av något medan vinsttillväxten är fortsatt god. Det vägda genomsnittet för den organiska tillväxten under årets första kvartal uppgick till 3 % (4) och det vägda genomsnittet för innehavens rörelseresultat ökade med 8 % (23).

MSABs substansvärde uppgick till 483 kr per aktie (490) per den 31 mars, vilket motsvarar en minskning med 1 % under första kvartalet. Detta kan jämföras med Stockholmsbörsen (OMXSPI) som backade med 4 %. Per den 20 maj uppgick substansvärdet till 475 kr per aktie. Från årsskiftet motsvarar det en minskning med 3 %, vilket kan jämföras med Stockholmsbörsen som har backat med 5 % hittills i år.

Ulrik Svensson
VD, MSAB