Robeco: Uitstekende beleggingskansen in gezondheid en voorkomen van ziekten

Consumenten zijn zich steeds meer bewust van hun gezondheid en kiezen vaker voor duurzaam geproduceerd voedsel. Deze lange termijntrend leidt tot ‘uitstekende beleggingskansen’ in de preventie van ziekte, farmaceutica, fitness en gezond en plantaardig voedsel, schrijft Masja Zandbergen, Head of Sustainability Integration bij vermogensbeheerder Robeco.

De afgelopen vijftig jaar zijn de wereldwijde voedselproductie en het eetpatroon van consumenten veranderd, waardoor de levensverwachting is verbeterd en honger is teruggedrongen. Zandbergen wijst in haar artikel in de serie SI Opener erop dat hier ook nadelen aan kleven, zoals toenemende milieubelasting door niet-duurzame landbouwmethoden en gezondheidsproblemen, van obesitas tot hart- en vaatziekten door calorierijker en zwaar bewerkt voedsel.

Bovenstaande leidt ertoe dat consumenten steeds vaker kiezen voor gezonder en bovendien duurzamer geproduceerd voedsel. Zandbergen ziet door die ontwikkeling beleggingskansen ontstaan in plantaardige voedingen en dranken, in maaltijdboxen zoals die van HelloFresh en Marley Spoon en in software voor restaurants.

Omdat de grotere levensmiddelenproducenten het grootste deel van hun omzet halen uit relatief ongezond voedsel, staan zij nog voor een uitdaging. “Zij doen hun best om te verbeteren, maar we vinden de kleinere leveranciers van verpakt voedsel met een gezonder en duurzamer profiel echter beter gepositioneerd.”

Bedrijven die zich enkel en alleen toeleggen op levensmiddelen worden volgens de Robeco-specialist steeds relevanter voor consumenten en voor beleggers. “Zij opereren in een zeer grote markt en hun productpenetratie is nog relatief laag. Dit biedt uitstekende groeimogelijkheden.” Het relatief nieuwe fenomeen kweekvlees kent volgens Zandbergen in ieder geval een veelbelovend milieuperspectief. De productiekosten ervan dalen bovendien. “Of het commercieel haalbaar is, blijft echter de vraag.”

Naast deze trends in voeding beschikt Robeco over een beleggingsstrategie die specifiek is gericht op beleggen in ondernemingen die een gezonde levensstijl stimuleren. Het risico gemeten naar volatiliteit is betrekkelijk klein en de strategie doet het al sinds de lancering in 2007 beter dan de markt.