E-sports een bloeiende markt?

Bijdrage geschreven door La Financière de l'échiquier

Als we ons de sportactiviteiten voorstellen die onze kinderen zullen beoefenen, is het vanzelfsprekend dat ze zich voorstellen dat ze voetballen, tennissen, paardrijden of een schaakstrategie leren. Het is minder voor de hand liggend om zich voor te stellen dat ze vooruitgang boeken in de Legends League of Fortnite rankings..... Toch... Kunstmatige Intelligentie (AI) is de sport aan het transformeren, en elektronische sporten zijn echte internationale evenementen geworden, vooral in China, de Verenigde Staten en Europa.

De ontwikkeling van een bloeiende sector

Op de grens tussen sport en netwerkvideospellen wordt dit fenomeen steeds democratischer en neemt de omvang ervan voortdurend toe. De e-sportlanden zijn begonnen met het organiseren van grote wedstrijden. Een voorbeeld dat je duizelig maakt? Meer dan 200 miljoen mensen waren aangesloten bij de finale van de finale van de League of Legends International Tournament in 2018, waar het Chinese team ("Invictus Gaming") en het Europese team ("Fnatic") tegen elkaar streden! Ter vergelijking: de beroemde Super Bowl van vorig jaar trok "slechts" 103 miljoen toeschouwers. Het fenomeen is wereldwijd, van Katowice, dat de Europese hoofdstad van eSport is geworden, tot Korea, dat in 2000 toestemming gaf om een organisatie voor het beheer van eSport op te richten, tot Frankrijk, dat eSport een juridische status heeft gegeven.

Dit groeiende enthousiasme kon de eSports hun geloofwaardigheid geven door de deur te openen voor prestigieuze officiële wedstrijden zoals de Olympische Spelen van Parijs in 2024. Het Olympisch Comité erkende dat "competitieve elektronische spelen een aantal fysieke activiteiten met zich meebrengen die vergeleken kunnen worden met de meer traditionele sporten". Als zij besloten heeft dit besluit uit te stellen in het licht van de "snelle" ontwikkelingen in de sector, kan zij de oprichting van e-JO's in overweging nemen.

Inmiddels heeft L'Equipe al een e-sportsectie geopend en kunnen uw kinderen zich aansluiten bij de vele eSportscholen die in Frankrijk in ontwikkeling zijn. De Parijse Gaming School en de Helios Gaming School, bijvoorbeeld, bieden trainingen aan om een eSport professional te worden of om te trainen voor nieuwe banen in deze opkomende industrie, eSport coach, manager, streamer, e-sport journalist of community manager.

Een bloeiende markt

De sector biedt goede vooruitzichten. Volgens schattingen van Goldman Sachs zal de markt tegen 2022 naar verwachting 3 miljard dollar bereiken, met een maandelijks publiek van .... 300 miljoen mensen. Een groot aantal spelers is betrokken, van uitgevers van videogames (ACTIVISION BLIZZZARD, UBISOFT, TENCENT, EA) tot streamingplatformen (TWITCH, overgenomen door AMAZON, of HUYA in China), hardwarebedrijven (INTEL, Nvidia, RAZER), professionele teams (FNATIC, CLOUD9, IG) en vele anderen.

De opkomst van dit snelgroeiende wereldwijde fenomeen lijkt onvermijdelijk en verdient onze volledige aandacht, aangezien de investeringsmogelijkheden die het zal bieden zo groot zijn.

Tot dan, lieve ouders, wees niet bang. eSport-toernooien betalen hun spelers beter dan sommige "Grand Slam"-golftoernooien. EPIC GAMES heeft aangekondigd dat het 100 miljoen dollar aan prijzen zal aanbieden voor het seizoen 2018-2019 van zijn wereldwijde blockbuster Fortnite...

Esportsmarket