Reclamemarkt op het internet flink gegroeid

Stijgende investeringen
Ondanks de economische crisis stegen de online reclame-investeringen in Europa vorig jaar met 4,5% tot 14,7 miljard euro. Ter vergelijking: in de Verenigde Staten was dit 16,3 miljard euro. Dit blijkt uit een peiling van het Interactive Advertising Bureau Europe (IAB Europe) naar de bevindingen van 23 nationale afdelingen.

Groeicijfers internetreclame
Hoewel de groei van de Europese online advertising markt lager lag dan in 2008 (20%) en in 2007 (40%), is het digitale kanaal het enige medium dat vorig jaar groeicijfers kon voorleggen. De internetreclame doet het daarmee veel beter dan de ‘traditionele’ media die de reclame-investeringen in dezelfde periode zagen teruglopen met 14,5%. Mede hierdoor steeg het internetaandeel in de totale reclamemarkt vorig jaar zelfs met 5,5% tot 18%.
Van de totale online reclame-investeringen in 2009 maakt display advertising (banners,…) een derde en de direct response acties (zoekmotoren en zoekertjes) twee derde uit.

De 6 grote landen
De 6 grootste markten zijn goed voor drie kwart van de Europese online advertising markt. Zij kenden allemaal een matige groei: Het Verenigd Koninkrijk +4,6%, Frankrijk +1,7%, Duitsland +5,2%, Nederland +1,9%, Spanje +7,7% en Italië +6,5%. Vooral de groei van Spanje is verrassend omdat de traditionele reclamemarkt er op achteruitging met maar liefst 23%. Slechts 4 landen kenden een groei met dubbele cijfers in 2009; Polen, Turkije, Oostenrijk en Griekenland. Ondanks een vertraagde groei, stijgt het internetaandeel in de globale reclame-investeringen in Europa. Het Verenigd Koninkrijk spant de kroon met 30% marktaandeel, gevolgd door de Scandinavische landen (met cijfers tussen de 20% en de 25%), en door Frankrijk en Duitsland die het Europese gemiddelde van 18-19% benaderen.

Voor dit jaar verwacht IAB Europe een groei met dubbele cijfers. Hiervoor haalt Alain Heureux, de voorzitter van IAB Europe, de volgende reden aan: “Ik merk dat steeds meer adverteerders de talrijke mogelijkheden ontdekken van audiovisuele reclame op het internet. Voor 2010 verwacht ik dan ook een grote groei in brand advertising.”

Nog meer groeipotentieel
Alain Heureux ziet heel wat groeipotentieel voor de online reclame in Europa maar dan moet er aan een aantal voorwaarden voldaan worden: “Allereerst moet de internetpenetratie verhoogd worden zodat alle sociale klassen kunnen genieten van de voordelen van het internet. In Nederland beschikt bijvoorbeeld al 90% van de gezinnen over een internetverbinding terwijl de internetpenetratie in België slechts 67% bedraagt. Verder moet de overheid de e-commerce sector ondersteunen door bijvoorbeeld een tax shelter in te voeren. Ook kan de sperperiode worden afgeschaft zodat het nadeel van de Belgische e-commerce bedrijven tegenover de buitenlandse concurrenten wordt weggewerkt. Tenslotte pleit ik ervoor om, in het kader van de omzetting van de ePrivacy Richtlijn in de Belgische wetgeving, te kiezen voor een opt-out voor cookies zodat de surfer niet telkens expliciet zijn toestemming moet geven om zo’n cookie te plaatsen. Dit laatste zou de surfervaring voor de consument alleen maar slechter maken.” Wat betreft de cookie-wetgeving is IAB Europe voorstander van een gebruikersvriendelijke aanpak om volledige en duidelijke informatie over het gebruik van cookies aan te bieden, met de mogelijkheid om te opt-outen en/of een klacht in te dienen bij een bemiddelingsinstantie. Ook andere Europese lidstaten evolueren trouwens in de richting van een opt-out.

Express.be