Status Quo in de bandenindustrie

De bandenindustrie heeft in de afgelopen jaren een echte boom ervaren. Maar waaraan ligt dat eigenlijk? En wat valt er te verwachten in de toekomst?

In de Aziatische bandenmarkt, wordt de algemene situatie flink positief versterkt door de Chinese en Indiase markten, ook al heeft de Janpanse bandenindustrie een negatieve trend ervaren aan het einde van 2008. In 2009 nam de verkoop van auto's in Europa en Amerika af in vergelijking met die in 2008. Ongeacht deze afname, is de omzet gestegen door de rijzende trend in de reservering van banden, waardoor de vraag naar vervangende banden de groei inluidde van de gehele bandenindustrie.

Onder deze omstandigheden beginnen fabrikanten zelfs hun prijzen te verhogen. De prijs werd als eerste verhoogd door een Amerikaanse fabrikant in december van 2009. Andere Amerikaanse bedrijven volgden snel met de stijging van hun eigen prijzen. De prijsstijging ligt momenteel op ongeveer 5% per jaar, en ook bandengiganten zoals Michelin volgde met een toename van de prijzen.

In India is momenteel een gigantische vraag naar banden, terwijl de opslag van bandenfabrikanten juist minder is geworden en nu op een waarde ligt van ongeveer 20 dagen in productie. Vandaar dat de bandenprijzen in India met meer dan 5% gestegen zijn in 2010. De bandenindustrie heeft de prijsstijging te wijten aan de zeer hoge prijstoename van de rauwe materialen. In 2009 bijvoorbeeld, heeft de zware regen en overvloedingen een sterke invloed gehad op de bandenproductie in onder andere Thailand, Indonesie, Maleisië en India. Daardoor heeft ook de productie van rubber door deze enorme afnemers van de rubberindustrie een grote klap opgelopen. De grote vraag naar rubber gekoppeld met de uitzonderlijke omstandigheden heeft de prijs hiervan fors doen stijgen.

Het speciale tarief die de Verenigde Staten hanteren voor lichte banden voor China, zorgt ook voor een globale stijging van de prijzen en heeft als gevolg dat bandenfabrikanten hun prijzen kunnen verhogen.

De verhoging van de bandenprijzen in de wereld zorgt voor een hogere investering in aandelen. Tijdens de recessie zijn de grote bandenfabrikanten helemaal gestopt met de uitbreiding van de productie. Aan het begin van 2010, hebben ze deze uitbreiding van de productie weer hervat en begonnen de producenten met het plannen van nieuwe producten. Michelin heeft al een aantal jaren geleden de plannen geuit om een grote fabriek te bouwen in het zuiden van India om zware banden te vervaardigen. Dit plan heeft ze naar verluidt een slordige 870 miljoen dollar gekost.

Ook in Nederland merken we veel van de grote expansie van de bandenindustrie. De grote spelers Tirendo en Delticom zijn sterk gegroeid. In 2013, na een aantal jaar van sterke groei, heeft het Duitse Delticom besloten zich uit te breiden bij wijze van een overname door bandenfabrikant Tirendo. Hiermee heeft Delticom een aanzienlijke stap gezet in een hoger marktaandeel als het aankomt op de online verkoop van banden.

In termen van de globale bandenindustrie, is China nu de grootste banden exporteur ter wereld geworden sinds het jaar 2004. Wel heeft China de afgelopen jaren de onderzoeken moeten nemen van andere landen ter wereld, waaronder de V.S., Venezuela, Australie, Egypte, Turkije, Zuid-Afrika en meer. Vanwege de gehele rij van de bandenindustrie, de grote vraag naar banden, de voordelen van energie en werknemers in China, hebben grote internationale bandenfabrikanten hun investering in China flink verhoogd. Het wordt dan ook gedacht dat de globale status van de Chinese bandenindustrie verder wordt verhoogd, en China over enkele jaren nog steeds de grootste exporteur van banden blijft in de wereld.