Aandeel: Tesla (VS Tech)

Koers 604.87 Hoogste koers 883.09
Laagste koers 191.95 1-jrs rend. 622.96
Tesla Motors aandeel
Tesla-Tilburg Holland
Tesla, Tilburg Holland

Details aandeel Tesla Motors

Tesla Motors
hoofdsectorindustrie
subsectorautomobielsector
landAmerika
CEO0
stadPalo Alto
omzet '194,05 miljard dollar
net res. '19674,9 miljoen dollar
typebeperkt dividend aandeel

Tesla Motors en automobielsector

29,22
Tesla Motors automobielsector
k/w-326,7448,85
div%0,010,43
5jr%101,8324,28
12m%43,274,85

Tesla-Tilburg Noord garages Holland

Tesla, Tilburg Noord garages Holland

Inleiding

Tesla is een Amerikaans bedrijf en woonde in Palo Alto, Californië. Het bedrijf verkoopt in elektrische voertuigen en schone energie. De huidige producten van het bedrijf omvatten een grote variatie aan producten, zoals , , , , en vele anderen. Tesla is een van de toonaangevende bedrijven voor de best verkochte plug-in en elektrische passagiersautofabrikant. Het heeft een marktaandeel van 16% voor het plug-in-segment en 23% voor het batterij-elektrische element per verkoop in 2020.

Tesla is de belangrijkste installateur van fotovoltaïsche systemen op zonne-energie in de Verenigde Staten, wat de organisatie doet via een van haar dochterondernemingen, SolarCity. Het heeft ook het voorrecht om de belangrijkste wereldwijde leverancier van energieopslag voor batterijen te zijn systemen en heeft gezorgd voor ongeveer 3 GWh aan batterijopslag. Het heeft ook geïntroduceerd veel batterijopslaginstallaties over de hele wereld.

Geschiedenis

Tesla Motors begon in juli 2003. De naam van het bedrijf naar Nikola Tesla, een uitvinder en een elektrotechnisch ingenieur. Sinds 2008 ging Elon Musk verder als de CEO van het bedrijf. Het starten van een bedrijf was het promoten van duurzaam transport en energie door elektrische voertuigen en zonne-energie.

Controverses in Tesla

Tesla is onder vele argumenten doorgegaan en heeft vanwege verschillende rechtszaken te maken gehad de verklaringen en acties van de CEO Elon Musk. Het bedrijf heeft zwaar geleden schendingen van de rechten van hun werknemers, vergelding door klokkenluiders, en onopgeloste en gevaarlijke technische problemen met hun producten.

De producten van het bedrijf

CEO Musk speelde een actieve rol bij de productie van Tesla's allereerste product, de Roadster. Hij deed een uitgebreide studie van de ontwikkeling, in het bijzonder het vasthouden aan bekijk de samenstelling van het product. Hij ging ervan uit dat Tesla op lange termijn strategisch is doel was om vanaf het begin toegankelijke elektrische voertuigen op de massamarkt te produceren dag. Tesla's doel was om een ​​luxe sportwagen te lanceren die zich in een vroeg stadium concentreerde adopters en vervolgens in meer reguliere voertuigen gaan, inclusief sedans en andere betaalbare.

Tesla assembleerde zijn eerste automodel, de Roadster, in 2009. Het bedrijf had een reeks van andere modelauto's zoals de Model S sedan in 2012, een andere Model X SUV in 2015, de Model 3 sedan met aanzienlijke volumes in 2017 (een all-best verkochte plug-in auto) Y crossover in 2020. De wereldwijde uitwisselingen van het bedrijf waren 499.550 eenheden in 2020, een stijging van 35,8% ten opzichte van het voorgaande jaar. Het bedrijf overschreed ook de mijlpaal van één miljoen van de generatie van elektrische auto's.

Serie B geïntroduceerd door Tesla

De serie B van Tesla, gelanceerd in februari 2006, werd ook geleid door Musk. Een een uitgave van 13 miljoen, waaronder Valor Equity Partners voor de financiering team. Hij was ook co-leider van een nieuwe aankoop van $ 40 miljoen in mei 2006. The toonaangevende ondernemers, waaronder Google-medeoprichters Sergey Brin en Larry Page en voormalig eBay-president Jeff Skoll, brachten ook door in deze ronde. In mei 2007 heeft de de volgende game ter waarde van $ 45 miljoen deed de totale private financieringsinvestering voorbij $ 105 miljoen. De prototypes van de Roadster werden formeel aangekondigd op 19 juli 2006 in Santa Monica, Californië, met een uitnodiging voor slechts 350 personen.

Raad van bestuur van Tesla

De raad van bestuur drong er in 2007 bij Eberhard op aan om zijn functie als CEO neer te leggen nam de titel van "President of Technology" voordat hij uiteindelijk vertrok het bedrijf in januari 2008. De mede-oprichter Marc Tarpenning, die ook werkte als een vice-president van Electrical Engineering van het bedrijf heeft het bedrijf ook weggelaten in januari 2008.

In augustus 2007 bekeerde Michael Marks de interim-CEO en in december 2007 werd Drori CEO en president. Musk koos voor Drori als CEO in oktober 2008.

Kapitalisatie en inkomen van Tesla

Tesla's generatie van de Roadster ontstond in 2008. Tesla kon $ 187 opbrengen miljoen in januari 2009 en produceerde 147 auto's. Musk voegde toe ongeveer US $ 70 van zijn eigen geld. In juni 2009 heeft het Amerikaanse ministerie van Dankzij energie ontving Tesla 465 miljoen dollar aan rentedragende leningen. Het kapitaal van het US $ 8 miljard Advanced Technology Vehicles Manufacturing Loan Program financierde de productie van de Model S sedan, de engineering en de ontwikkeling van commerciële aandrijflijntechnologie.

Tesla heeft de lening in mei 2013 teruggevorderd met een rente van $ 12 miljoen. Tesla kocht ook een gebied dat later Tesla Factory in Fremont, Californië werd, voor $ 42 miljoen. Het werd in oktober 2010 gelanceerd voor Model S. De volgende maand; Tesla Motors startte ook met zijn eerste openbare aanbieding (IPO) op NASDAQ. Het werd erkend als het eerste Amerikaanse autobedrijf dat dit deed na de Ford Motor Company, die in 1956 zijn beursgang had. Het bedrijf gaf 13.3 miljoen gewone aandelen voor $ 17,00 per aandeel, waarmee $ 226 wordt opgehaald miljoen Tesla beëindigde de verdere productie van Roadster in januari 2012 en lanceerde zijn de tweede auto in juni in dezelfde jaar, de Model S luxe sedan. De auto was een opmerkelijk succes en hij heeft het bedrijf in 2012 en 213 vele prijzen gewonnen, waaronder de Motor Trend Car of the Year 2013. De auto sierde de eerste elektrische auto die de top bereikte in de verkoopranglijst van een land, precies toen hij in september 2013 de eerste positie kreeg op de Noorse verkooplijst voor nieuwe auto's. Het was ook de best verkochte plug-in elektrische auto voor de jaar 2015 en 2016. In 2014 werd ook de Autopilot, een ondersteuningssysteem voor de bestuurder, aangekondigd door Tesla.

Zelfs in hetzelfde jaar exporteerde Tesla sensoren en software om hun nieuwe autofuncties te starten, die later "hardwareversie 1" of "HW1" zouden worden genoemd. In april 2015 betrad het bedrijf ook de markt voor energieopslag met de onthulling van zijn Powerwall-huis en Powerpack industriële batterijpakketten. Het kreeg een zeer positieve respons door binnen een week na de onthulling bestellingen te ontvangen voor $ 800 miljoen. Het derde voertuig, de luxe SUV Model X, ontstond in september 2015 toen het bedrijf meer dan 10.000 auto's per kwartaal verkocht.

Model 3 (2016-2018) en SolarCity van Tesla

In november 2016 creëerde het bedrijf zijn product, de SolarCity, en betrad daarmee de markt voor fotovoltaïsche zonne-energie. Na een paar maanden veranderde het bedrijf zijn naam in Tesla voor een betere weerspiegeling van zijn uitgebreide bedrijfsactiviteiten, die elektrische voertuigen, stationaire energieopslagsystemen en zonne-energieopwekking introduceerde.

Tesla begon ook met zijn filantropische werk door zonne-energie bij te dragen aan de gebieden die herstelden van rampen in 2017, met name door het opzetten van een zonne-energie plus opslagsysteem voor het herstellen van elektriciteit in een ziekenhuis in Puerto Rico, de orkaan Maria. Het bedrijf kende ook $ 37,5 miljoen toe aan K-12 STEM-onderwijs in Nevada. Tesla schonk 5 miljoen yuan ($ 723.000) aan de Chinese CDC te midden van de COVID-19-uitbraak om de ziekte het hoofd te bieden in januari 2020. De verkoop van zijn vierde modelauto, Model 3 Sedan, werd gelanceerd in juli 2017. Het was ongeveer goedkoper voertuig van de vorige en geproduceerd voor de massamarkt. De auto was zeer voorspelbaar en vóór de lancering waren er al vierhonderdvijfenvijftigduizend reserveringen voor Model 3. De onthulling van de auto ging gepaard met vertragingen en andere problemen, die het bedrijf, een van de kortgesloten bedrijven in de markt, meer onder druk zetten. De CEO, Elon Musk, overwoog Tesla te privatiseren, maar realiseerde zijn plan niet. Zijn verklaring werd controversieel en er werden veel rechtszaken aangespannen tegen het bedrijf.

Wereldwijde uitbreiding

Momenteel heeft het bedrijf zijn productiecapaciteit in vele delen van de wereld uitgebreid. In 2019 opende Tesla zijn eerste Gigafactory buiten de VS, in Shanghai, China. De Giga Shanghai stond bekend als de eerste autofabriek in China die volledig in handen was van een buitenlands bedrijf en in minder dan zes maanden werd gebouwd. Een andere Gigafactory volgde het in Berlijn, Duitsland, en in Texas, VS. In maart 2020 begon Tesla met de levering van zijn vijfde automodel, de Model Y-crossover. Het bedrijf werd op 10 januari 2020 de meest waardevolle autofabrikant ooit, met een marktaandeel van $ 86 miljard. De marktkapitalisatie van Tesla kruiste op 10 juni 2020 de andere autofabrikanten van die van BMW, Daimler en Volkswagen samen. De volgende maand behaalde Tesla een marktkapitalisatie van $ 206 miljard, meer dan Toyota's $ 202 miljard, en werd het 's werelds grootste autofabrikant op basis van marktkapitalisatie.

Van juli 2019 tot juni 2020 rapporteerde Tesla voor het eerst vier opeenvolgende winstgevende kwartalen, waardoor het in aanmerking kwam voor opname. De toevoeging van het bedrijf aan de index vond plaats in hetzelfde jaar, op 21 december. Het was het grootste bedrijf ooit gebouwd en was het zesde grootste in de index.

Op 6 oktober 2020 kreeg Tesla aan Electrek te horen dat de PR-afdeling van het bedrijf was opgeheven (met uitzondering van enkele PR-managers die de Europese en Aziatische markten van Tesla vertegenwoordigden), en werd daarmee de eerste autofabrikant die dit deed.

Het bedrijf heeft zijn doel bereikt om in 2020 een half miljoen auto's te produceren. Het bedrijf sloot het jaar af met meer dan 19 miljard dollar aan contanten, vergeleken met 6,3 miljard dollar eind 2019. In februari 2021 onthulde het dat Tesla een bedrag van US $ 1,5 miljard in de cryptocurrency Bitcoin, en het bedrijf gaf een indicatie dat het in de toekomst Bitcoin als een vorm van betaling zou accepteren.

Raad van bestuur van Tesla

In april 2017 werd een openbare brief aan Tesla bekendgemaakt door een groep dominante Tesla-investeerders. Het bevat ook het California State Teachers 'Retirement System, en vraagt ​​Tesla om de toevoeging van twee nieuwe bestuurders aan de raad van bestuur "die geen enkele knik hebben met chief executive Elon Musk." De investeerders schreven verder dat "vijf van de zes niet-uitvoerende bestuurders de relatie met de heer Musk hebben erkend die hun vermogen om het niet-geallieerde oordeel uit te voeren in gevaar zou kunnen brengen." Bij de directeuren van Tesla was toen Brad Buss betrokken, die als Chief Financial Officer bij Sola werkte rCity; een venture capitalist die ook in het bestuur van SpaceX blijft; Elon Musk's broer, Kimbal; en Ira Ehrenpreis en Antonio Gracias, die beiden ook in SpaceX hebben doorgebracht. In de brief werd ook gepleit voor een onafhankelijk bestuur dat het groepsdenken in de gaten kon houden. In de brief werd gevraagd om een ​​meer onafhankelijk bestuur dat een herziening op groepsdenken zou kunnen zetten.

Het vroege antwoord van Musk hierop was sarcastisch, waarin hij op Twitter schreef dat de investeerders "Ford-aandelen zouden moeten kopen" omdat "hun bestuur verbazingwekkend is." Maar na twee dagen, verzekerde hij. Twee dagen later, beloofde hij de opname van twee onafhankelijke bestuursleden samen met eerder aanwezige bestuursleden, waaronder; CEO en voorzitter van Johnson Publishing Company Linda Johnson Rice; en Daimler-directeur Herbert Kohle

Bedrijfsstrategie

Ten tijde van de oprichting van Tesla waren elektrische voertuigen vrij duur. In het begin was Tesla van plan om dure, maar kleine voertuigen zoals sportwagens te produceren voor die consumenten waarvoor de prijs er niet toe deed. Dit oordeel zou hen helpen de kosten van batterijen te verlagen, waardoor ze goedkope auto's met een groter volume kunnen aanbieden. Het resultaat was dat hun eerste auto een kleine auto was.

Vertragingen

De CEO van het bedrijf bleef onder veel kritiek staan ​​vanwege zijn vertragingen in de vermelde productie- en releasedatums. In 2016 voorspelde Musk de creatie van ongeveer 5000 eenheden per week in december, maar stelde het daarna uit.

Rechtszaak waarmee Tesla wordt geconfronteerd

Tesla en zijn CEO Musk hebben sinds december 2020 te maken gehad met meer dan 1000 rechtszaken. De meest voorkomende zaken zijn bekroond met CEO-prestatieprijzen, eigendom van SolarCity, de door Musk verworven tweet en vele anderen. Maar sommige juridische kwesties kwamen voort uit zijn controversiële opmerkingen. De overeenkomst over beschuldigingen van fraude met de Securities and Exchange Commission gebeurde na de misleidende verklaring van Musk in september 2018. De betalingsvoorwaarden boden Musk dwingend zijn tweet te laten beoordelen door Tesla's interne raadsman. De voorzitter van het bedrijf stopte tijdelijk met werken als a, en twee nieuwe onafhankelijke bestuurders gaven ook de voorkeur. Het bedrijf en de CEO waren ook verantwoordelijk voor het betalen van boetes van 20 miljoen dollar.

Rechtszaken tegen anderen

Tesla opende ook de zaak tegen Alex Katilov in januari 2021 op de beschuldiging dat hij essentiële Tesla-kennis had overgedragen door bestanden die relevant zijn voor zijn Warp Drive-software te downloaden naar zijn persoonlijke Dropbox-account. Khatilov ontkende de beschuldigingen van opzettelijke en kwaadwillende dieven en hij veronderstelde dat het een onbedoelde gegevensoverdracht was. Guangzhi Cao, werkzaam als ingenieur bij Tesla, werd ook beschuldigd van het uploaden van de Tesla Autopilot-broncode naar zijn iCloud-account.

De belangrijkste details van het aandeel Tesla Motors beschrijven we hier. Samengevat:


  • dividenden
  • rendementen
  • waarderingen
  • financiën


    Het in Amerika genoteerde concern Tesla Motors is actief in de automobielsector. Eind 2019 had de automobielproducent ongeveer 48 duizend mensen op haar loonlijst staan.

    Het totaal aan jaarverslagen van het bedrijf vindt u op deze pagina. Eicher Motors, Peugeot, Arno Therapeutics Inc en Paccar zijn ook in deze sector actief.

    Tesla Motors's hoofdkantoor staat in Palo Alto.

    Op basis van haar koers/winst-verhouding en het dividend kan het aandeel gezien worden als een beperkt dividend aandeel.

    Waarderingen en dividenden aandeel Tesla Motors

    De automobielproducent keerde in de voorbije 5 jaar geen dividenden uit.

    Het aandeel kostte midden 2020 circa -327 maal het resultaat per aandeel.

    2020 positief voor Tesla Motors-beleggers

    Rendementen aandeel Tesla Motors

    Tesla-Tilburg Noord fabriek

    Tesla, Tilburg Noord fabriek

    Sinds januari dit jaar won het aandeel Tesla Motors 7 procent.

    Over de afgelopen 5 jaar maakte het aandeel een forse koerswinst. 86 procent won de automobielsector sinds 2010. Sinds 2015 staat de sector 20 procent hoger en over de voorbije 12 maanden (augustus 2019 - augustus 2020) 17 procent winst.

    Het aandeel is hiermee een midcap.

    Midden 2020 was Tesla Motors op de beurs rond de 1,6 miljard dollar waard.

    Tesla-Nederland garage Tilburg

    Tesla, Nederland garage Tilburg

    Tesla-Tilburg faciliteit

    Tesla, Tilburg faciliteit