Xpeng verrast met menselijke robot en zit Tesla op de hielen

Geschreven door eToro-marktanalist Jean-Paul van Oudheusden

- Xpeng maakt indruk met robots: is het de grootste concurrent voor Tesla?
' - Fors betere financiële resultaten door samenwerking met Volkswagen
- Mogelijkheid om uit te groeien tot technologisch hoogstaand mobiliteitsplatform

Op zijn eigen AI Day toonde Xpeng een humanoid robot die zoveel op een mens leek, dat hij op het podium opengeknipt moest worden om aan te tonen dat er geen mens in het pak zat. Het filmpje ging de wereld over en haalde vorige week zelfs een uitzending van Lubach. Met de presentatie wierp Xpeng, dat van origine elektrische auto’s maakt, zich in een klap op als dé uitdager van Tesla. De beurswaarde van Tesla bedraagt $1.350 miljard, die van Xpeng $25 miljard. Is Xpeng een serieuze uitdager van Tesla? Het is nog te vroeg om daar over te oordelen, maar de interesse bij beleggers is zeker gewekt.

Forse betere financiële resultaten

Xpeng rapporteerde vandaag de financiële resultaten over het derde kwartaal. De omzet verdubbelde op jaarbasis tot $2,9 miljard. Dat was geen verrassing, omdat begin november al bekend werd dat er 116.000 auto’s waren verkocht (+149%).

Alle aandacht ging daarom uit naar de winstmarge. In totaal realiseerde Xpeng een recordmarge van 20%, wat ongekend hoog is in een markt met forse concurrentie. Op elke verkochte auto zat echter maar een marge van 13%, wat dan weer enigszins tegenviel. Het verschil zit in de marge op service en andere dienstverlening, waarbij ‘technische R&D-inkomsten’ worden meegeteld.

Van autofabrikant naar aanbieder van hoogwaardige technologie

Deze ‘technische R&D-inkomsten’ hebben vrijwel zeker betrekking op de strategische samenwerking met Volkswagen . Voor Xpeng betekent de hoge marge op dat onderdeel twee dingen. Ten eerste krijg de Chinese autofabrikant nu ook betaald voor software, elektronica en digitale architectuur. Ten tweede verbreedt het bedrijfsmodel zich, omdat de hoogwaardige technologie geleverd kan worden aan meerdere zakelijke afnemers. Met de presentatie van het platform voor robotaxi’s en de humanoid robot positioneert Xpeng zich als een AI-bedrijf, in plaats van slechts een maker van elektrische auto’s. Xpeng onderscheidt zich daarmee duidelijk van andere relatieve nieuwkomers in de industrie.

Vier vragen over Xpeng

De vragen die beleggers graag beantwoord willen zien zijn de volgende.

1. Hoe duurzaam is de marge van 20%? De prijsdruk in met name China blijft enorm.
2. Hoe groot is de kans op meer omzet van Volkswagen ? Meer omzet betekent een grotere validatie van Xpeng’s capaciteiten.
3. Wordt Xpeng structureel winstgevend, waardoor het minder financiering nodig heeft?
4. Hoeveel ontwikkelt de markt voor robotaxi’s en humanoids zich en hoeveel marktaandeel kan Xpeng daar bemachtigen? Beide deelmarkten staan nu nog in de kinderschoenen.

Xpeng voor beleggers

Door een roze bril bekeken zou je kunnen zeggen dat Xpeng groeit zoals BYD ooit deed, marges verbetert zoals Tesla in zijn beste dagen en technologie verkoopt zoals Huawei. Er zijn echter meerdere, nu nog vaak onbekende, Chinese partijen met dezelfde ambitie. Als de prille trend doorzet kan Xpeng de transitie maken van een agressieve uitdager naar een van de meest geavanceerde, AI-gedreven aanbieders van een mobiliteitsplatform