De ontsporingen van de CEO's, "economie niet meer in balans met maatschappij"
De losgeslagen toestanden rondom CEO's (excessieve bonussen, gouden handdrukken, fraudes) etcetera komen door de disbalans tussen de maatschappij en de economie aldus Jeremy Rifkin. Controlemechanismes zijn daarom noodzakelijk. In de VS is er totaal geen controle meer tussen de maatschappij en de ecomomie, in Europa zijn er echter voldoende mogelijkheden voor.