AEX is zeer éénzijdig, in 2009 deden indexfondsen het ietsje slechter dan de AEX-index

Vanaf 1987 kan men beleggen in de AEX-index. De laatste 10 jaar zijn er een hoop trackers bijgekomen (spyders en shadowers). De AEX-index zelf is zeer onevenwichtig. Wanneer men in indexfondsen wil gaan beleggen dan zijn de kosten het meest belangrijk. Buitenlandse indexfondsen zijn nadelig i.v.m. dividendbelastingen. Trackers zullen het altijd beter doen dan de AEX-index want de AEX-index gaat niet uit van herbelegde dividenden. Echter in 2009 behaalde de AEX-index een rendement van 42,6% (inclusief dividenden) en dit was hoger dan van de AEX-indexfondsen. De voorkeur ligt bij het BNP Paribas AEX-indexfonds en de I-shares AEX. Dit wordt gebaseerd op kostenvoordelen en schaalgrootte.