De grote olieconcerns hebbben een fundamenteel probleem door hun downstream. Oliemajors verkopen via hun downstream veel meer olie dan ze produceren. Op termijn komen ze hierdoor in de knel en moeten ze tegen een hogere prijs gaan bijkopen. Braem is een voorstander van de offshorebedrijven omdat er maar een paar spelers hier zijn. Een klein groepje kan hier maar garen bijspinnen aldus Braem.