Windows 8: een mislukking vergelijkbaar met het ‘New Coke’ fiasco van Coca-Cola?

Microsoft kondigde deze week aan dat het ‘de kernaspecten van Windows 8 herbekijkt’. Het bedrijf geeft dus eindelijk toe dat het nieuwe besturingssysteem een flop is. Volgens sommigen volgt nu snel het ontslag van CEO Steve Ballmer, maar voor The Economist is de realiteit genuanceerder: critici overschatten Microsofts problemen op de korte termijn en onderschatten ze op de lange termijn.

Windows 8 was een gedurfde poging om zijn intrede te maken in het touchscreentijdperk, maar stootte uiteindelijk zowel de oude fans als de mobiele gebruikers af. De Financial Times spreekt van een mislukking vergelijkbaar met het ‘New Coke’ fiasco van Coca-Cola .

Het is belangrijk om te beseffen dat ‘mislukken’ een ongewone betekenis heeft voor Microsoft . 90% van ’s werelds PCs draait nog steeds op een versie van Windows, 100 miljoen exemplaren van Windows 8 werden tot nu toe al verkocht en het bedrijfsinkomen is sinds Ballmers aantreden in 2001 verdriedubbeld tot 73,7 miljard dollar per jaar. Microsoft is dus nog steeds de dominante speler op de markt voor PC-besturingssystemen en het is zeer onwaarschijnlijk dat het bedrijf (of Ballmer) in de nabije toekomst ten onder zal gaan. De lange termijn is echter een heel ander verhaal.

Microsofts geldkoe, de PC-markt, begint immers langzaam in te storten. Dit terwijl Bing in geen geval de positie van Alphabet bedreigt op de zoekmarkt en minder dan 5% van alle smartphones (en minder dan 8% van alle tablets) op Windows draaien. Windows 8 was een mooie poging om consumenten van Windows-PCs rechtstreeks naar tablets en smartphones te gidsen, maar dat is dus mislukt. Het is mogelijk dat Microsoft er alsnog in slaagt een plaats te verwerven op de mobiele markt en tegelijkertijd verouderende PCs opnieuw populair te maken. Het lijkt er echter steeds meer op dat de strategie van Microsoft heeft gefaald en ze op termijn samen met de PC-markt zullen wegkwijnen.

Volgens The Economist staat Microsoft er zelfs slechter voor dan Coca-Cola dertig jaar geleden. Al wat de frisdrankgigant hoefde te doen was New Coke uit de rekken halen en de oude versie terugbrengen. Hightechfirma’s als Microsoft moeten echter blijven innoveren om te overleven. De oude glorie van Windows komt nooit meer terug, zelfs niet als Ballmer de startknop terugbrengt.

Bron: Express.be