De fabriek van Ford Genk zal wellicht grotendeels worden gesloopt. Dat heeft de krant Het Belang van Limburg gemeld op basis van informatie die Vlaams minister van leefmilieu Joke Schauvliege heeft ingewonnen. De minister wijst erop dat de brandweer van Genk heeft vastgesteld dat verscheidene gebouwen op de site van Ford Genk niet brandveilig zijn.
Volgens Schauvliege mag er dan ook vanuit gegaan worden dat het grootste gedeelte van de installaties, op uitzondering van de pershal, de wielenfabriek en een kantoorgebouw, zullen dienen te worden gesloopt. Wim Dries, burgemeester van Genk, zegt echter dat de gebouwen op dit ogenblik aan alle veiligheidsnormen voldoen, zodat er geen enkel gevaar is voor het personeel.Hij geeft wel aan dat de meeste gebouwen verouderd zijn en dus zware renovaties zouden moeten ondergaan om nieuwe activiteiten mogelijk te maken. Een afbraak zou dan ook een goedkoper alternatief zijn. Ford Genk sluit eind volgend jaar zijn deuren.
Bron: Express.be