Google wil advertentiemodel aanpassen

Alphabet gaat als eerste online advertentienetwerk zijn klanten enkel factureren voor advertenties die daadwerkelijk zijn bekeken. Het gaat om een radicale ommekeer voor de 2 miljoen sites wereldwijd die Alphabet Ads publiceren. ‘Waarom zou een marketeer betalen voor een advertentie die niemand heeft gezien?’ vraagt Neal Mohan, vice president display advertising products bij Alphabet , zich af.

Het probleem van advertenties die niet worden bekeken heeft de industrie al een tijd geplaagd. Geschat wordt dat de helft van alle online advertenties niet worden bekeken omdat ze op plaatsen op de pagina staan waar websitebezoekers niet komen. Ondanks de explosieve groei wordt nog altijd maar een vijfde van alle reclamebudgetten op internet gespendeerd. Alphabet hoopt met deze maatregel de efficiëntie van reclamecampagnes te verbeteren en marketeers te overhalen meer geld op internet te spenderen.

Volgens de nieuwe manier van meten zal een advertentie slechts aan de klant worden gefactureerd wanneer 50% ervan gedurende meer dan één seconde voor de bezoeker zichtbaar is geweest. Alphabet heeft een speciale technologie ontwikkelt die toelaat te meten of de advertentie zichtbaar is en welk gedeelte ervan op het scherm gezien is. Verwacht wordt dat de advertentieprijzen zullen stijgen omdat ‘onzichtbare advertenties’ nu uit het aanbod verdwijnen, besluit de Financial Times.

Bron: Express.be