Wordt Google gevaarlijk groot?

Alphabet wordt te groot,” schrijft tech-journalist Wade Roush op Xconomy, “en dat is noch voor de consument, noch voor de innovatie een goede zaak.” De aankondiging in januari van de overname van Nest Labs voor ruim drie miljard dollar was voor Roush de spreekwoordelijke druppel die de emmer deed overlopen.

Concentratie

Alphabet concentreert te veel welvaart, hersenkracht, ambitie en data binnen één enkele organisatie. In het derde kwartaal van 2013 had Alphabet 67% van de Amerikaanse zoekmarkt (tegenover 18% voor Bing en 11% voor Yahoo! ) in handen en 56,5 miljard dollar in cashreserves. Dat volstaat om de innovatie op de markt geheel te ondermijnen en talent te gaan monopoliseren, denkt Roush.

De zoekgigant voerde van bij het begin een strategisch overnamebeleid na, maar bleef lang toegewijd aan zijn core business: de zoekmachine. Sinds kort spreidt Alphabet echter zijn tentakels in zowat alle richtingen uit. Reizen, sociale netwerken, productiviteit, logistiek, energie, robotica, draagbare computing, zelfrijdende wagens, internetconnectiviteit, ouderdomsonderzoek: het zijn maar een paar sectoren waarin Alphabet nu een stake in heeft.

Denk daar eens even over na, waarschuwt Roush: 'Binnenkort word je gewekt door het alarm op je Alphabet telefoon en rijd je in je Alphabet wagen met je Alphabet GPS naar kantoor, waar je op je Alphabet laptop via de Alphabet browser gebruik maakt van de Alphabet clouddiensten, Gmail en Alphabet +. Voor de lunch gebruik je een Alphabet restaurantgids, reserveer je met je Alphabet Glass-bril en betaal je met je digitale Alphabet portefeuille. ’s Avonds kom je thuis en zet je je Alphabet thermostaat en Alphabet tv aan.Daarbovenop worden al je activiteiten omgezet in waardevolle data waardoor je de hele dag gerichte Alphabet advertenties te zien krijgt.'

Dit oncomfortabel scenario is bovendien enkel het begin want dan hebben de aankomende Alphabet robots hun intrede nog niet gedaan. Roush geeft tenslotte twee redenen waarom de Alphabet -strategie om steeds meer nieuwe, innovatieve bedrijven over te nemen problematisch is voor de hightech sector en voor de consument:

Slechte innovaties grote bedrijven

"Grote bedrijven en innovatie gaan niet samen. Succesvolle bedrijven blijven meestal niet innoveren omdat ze verslaafd raken aan hun primaire inkomstenbron en afkerig worden van verandering. Van de 140+ innovatieve start-ups die Alphabet intussen heeft overgenomen, zijn er slechts een handvol echt essentieel voor hun bottom line. De genieën achter die ondernemingen zijn plots steenrijk, waardoor hun innovatief (en marktverstorend) potentieel meestal snel verwatert."

Alphabet wordt een privéministerie van informatie. Alphabet geeft veel diensten gratis weg, maar natuurlijk betalen we met onze gebruikersdata, want wanneer iets gratis is, is de gebruiker het product. In dit tijdperk van haast onbestaande privacy is het een bijzonder slecht idee om één bedrijf toegang te geven tot zoveel persoonlijke informatie – vooral aangezien ook de NSA toegang tot die data kan krijgen zonder bevelschrift. Op het eerste zicht lijken de intenties van Alphabet en van mensen als Larry Page, Sergey Brin en Eric Schmidt puur en zuiver. 'Don't be Evil' is het adagium, doch hun grenzeloze ambitie kan de hightech markt snel verstikken, waarschuwt Roush.

Bron: Express.be