Coca-Cola straks ook thuis te maken

Het Amerikaanse drankenconcern Coca-Cola Company werkt aan de lancering voor van een frisdranken-machine voor het gezin. In dat kader moet de recente instap in de Amerikaanse groep Green Mountain Coffee Roasters, producent van de Keurig-koffiemachine, worden gezien. De beslissing kan ook worden beschouwd als een reactie van Coca-Cola op de dalende verkoop van frisdranken op zijn Amerikaanse thuismarkt en de trend bij de Amerikaanse consumenten om steeds vaker thuis dranken te bereiden. Het samenwerkingscontract heeft een looptijd van tien jaar. Daarbij wordt opgemerkt dat nog bijkomende gezamenlijke mogelijkheden voor de Keurig-lijn zullen worden onderzocht.

Coca-Cola Company heeft bekend gemaakt een belang van 10 procent te nemen in Green Mountain Coffee Roasters. De collaboratie omvat echter ook een overeenkomst waardoor Green Mountain de exclusieve partner van Coca-Cola wordt voor de productie en verkoop van de verschillende merken van drankengroep voor frisdranken-machines. Green Mountain zegt door de samenwerking een belangrijke groei te zullen kunnen realiseren in de sector van de frisdranken en aan de consument een innovatieve en gebruiksvriendelijke mogelijkheid aan te bieden om zelf met één druk op een knop zijn favoriete drankenmerk te kunnen schenken. Naast Coca-Cola zouden de machines onder meer ook de merken Sprite en Fanta schenken.

De samenwerking betekent voor Coca-Cola de instap in de markt van de particuliere frisdranken-machines. Het systeem moet de consument de mogelijkheid bieden om zich thuis een glas frisdrank te kunnen schenken, vergelijkbaar met de koffiepods die door diverse producenten eerder al op de markt werden gebracht. Het initiatief is volgens waarnemers een antwoord op de inkrimpende frisdranken-markt, die in de Verenigde Staten al vijf jaar op rij een daling laat optekenen. “Bovendien willen steeds meer consumenten thuis zelf hun dranken bereiden,” wordt er opgemerkt. “Ook koffieketen Starbucks heeft zich al op die markt begeven.” De voorbije zomer waren er ook geruchten over een instap van PepsiCo , aartsrivaal van Coca-Cola , in het bedrijf SodaStream.