Het effect van een warme winter op bandengigant Delticom

In het najaar van 2013 werd bekend dat de bandenwebwinkel Delticom, het bedrijf Tirendo wilde overnemen. Tot dan toe waren ze concurrenten van elkaar, maar het veel grotere Delticom zag andere mogelijkheden. Met de overname kreeg het bedrijf er de geroemde IT kennis van Tirendo bij. Al stond daar wel een bedrag van ongeveer 50 miljoen euro tegenover. Met de overname heeft het Duitse Delticom zijn Europese positie verstevigd van grootste online webwinkel in autobanden. En dat was hard nodig, want de winst daalde de afgelopen jaren behoorlijk. Had een warme winter, zoals we die afgelopen jaar hebben gehad, hier misschien nog invloed op?

De beursgang van Delticom

Sinds 2006 worden de aandelen Delticom verhandeld op de Frankfurter beurs. In de eerste jaren leverde deze beursgang alleen maar extra winst op. In de jaren tussen 2006 en 2011 groeide de online bandenmarkt. En dit had een positief effect op het Duitse bedrijf. Maar dat was niet de enige reden voor de groei. Door de strenge winters, kwam er in Europa ook steeds meer aandacht voor winterbanden. Er is bewezen dat de banden voor veel veiligheid zorgen, waardoor steeds meer consumenten ze maar al te graag onder hun auto hebben zitten. In de wintersportgebieden zijn winterbanden zelfs veelal verplicht geworden. Een aantal jaren profiteerde het bedrijf van deze groei. Delticom was marktleider en de winst bleef groeien door de toenemende verkoop. Maar zoals normaal is in de markt, kwamen er uiteindelijk meer concurrenten naar boven. Dit had als gevolg dat de nettowinst van Delticom in 2012 afnam. En hoewel de omzet in 2013 steeg naar ruim 505 miljoen euro, daalde de netto zelfs nog verder.

De overname van concurrent Tirendo

De overname van het eveneens Duitse Tirendo, moest het bedrijf een nieuwe boost geven. Hoewel Tirendo tot dan toe niet winstgevend was, maakte het wel een snelle groei door. Dit kwam onder andere door een marketingcampagne met Formule 1 held Sebastian Vettel. Een ander pluspunt van het bedrijf, is de gebruiksvriendelijke webshop. Hier kon Delticom nog wat van kon leren. Maar Delticom zelf brengt ook een aantal goede punten in. Zo heeft het bedrijf veel kwaliteiten op het gebied van inkoop en logistiek. Samen met de marketingstrategieën en gebruiksvriendelijkheid van Tirendo, kan dit Delticom opnieuw naar de top brengen.

Het effect van warme winters op Delticom

De afgelopen jaren waren de winters in Europa koud. Mede daardoor was de vraag naar winterbanden opeens heel hoog. Delticom zag dit direct terug in de resultaten. Maar de winter van 2013/2014 was een warme winter. En dat heeft zeker effect op de winstresultaten van het bedrijf. Want hoewel de omzet in het vierde kwartaal van 2013 steeg, daalde de nettowinst. De verkoop van de winterbanden in dit kwartaal, kon geen grote verandering met zich meebrengen. Een strenge winter, had wellicht voor een beter resultaat van de bandenwebwinkel kunnen zorgen.

De toekomst van Delticom

Consumenten hebben niet jaarlijks nieuwe banden nodig. Want een goede band gaat nu eenmaal toch lange tijd mee. Maar de markt waar Delticom actief is, is groot. Het bedrijf werkt in maar liefst 42 landen. En al die consumenten gaan eens in de zoveel tijd op zoek naar nieuwe all season banden of zomer- en winterbanden. Want de tijd dat mensen hiervoor speciaal naar de garage gingen, is voorbij. In deze tijd dat iedereen alles online kan bestellen, kunnen klanten bijna niet meer zonder dit gemak. Het is dus nog lang niet voorbij voor Delticom. Het bedrijf wil vanzelfsprekend weer terug naar de tijd dat de nettowinst elk jaar toenam. Met de overname van Tirendo is de eerste stap gezet. Al is het afwachten of dit uiteindelijk zijn vruchten af zal werpen. Want vooralsnog is Tirendo verlieslatend. De kans dat er op korte termijn een verbetering op gaat treden, is dus klein. En het is voor Delticom hopen dat de volgende winter weer een ouderwets koude gaat worden.