In de wereld van luxe consumptiegoederen is snelheid niet alleen een troef, maar een vereiste. Dat zegt Michiel Kuijlaars, CEO van Van Caem Klerks Group (VCKG). “Je moet er echt bovenop zitten. Als je achterover leunt en het een beetje voor lief neemt, dan is het snel afgelopen.”
Producten reizen in hoog tempo van fabrikant naar eindklant, en daartussen bevinden zich gespecialiseerde handelsbedrijven als Van Caem Klerks Group. Onder leiding van ondernemer Michiel Kuijlaars groeide VCKG de afgelopen twintig jaar uit van een compacte drankenhandel tot een internationale speler met verschillende divisies en honderden medewerkers.
Michiel Kuijlaars, die eerder beurshandelaar was, startte zijn loopbaan bij VCKG als junior trader. Zijn rol groeide snel mee met het bedrijf. Inmiddels staat hij aan het roer van de organisatie, die zich bezighoudt met wereldwijde distributie van parfum, dranken, voeding en personal care-producten. Iedere divisie heeft een eigen focus: drank en parfum richten zich hoofdzakelijk op markten buiten de EU, food en HPC vooral binnen Europa.
Wat VCKG volgens Kuijlaars onderscheidt, is het tastbare karakter van de handel. “In tegenstelling tot de aandelenbeurs is dit tastbaar – je ziet spullen staan, je moet ze verplaatsen, en alles moet zo snel mogelijk door.” Die directe dynamiek maakt handel aantrekkelijk, maar ook veeleisend.
De kern van de business? “Inkopen tegen een betere prijs, dat is eigenlijk het spel,” aldus Kuijlaars. Maar dan wel met oog voor betrouwbaarheid. VCKG is inmiddels ruim 50 jaar actief en noemt zichzelf met recht een familiebedrijf dat continuïteit en partnerschap hoog in het vaandel heeft staan.
Een belangrijke rol binnen de strategie van VCKG is weggelegd voor internationale handelsbeurzen, waar netwerken en dealmaking samenkomen. De TFWA in Cannes (parfum en drank), Gulfood in Dubai (voeding) en de IAW in Keulen (HPC) zijn vaste prik voor het bedrijf. Kuijlaars bezoekt deze beurzen niet alleen, hij staat er ook persoonlijk. “Als wij een beurs hebben en we hebben ergens een stand, dan zorg ik wel dat ik altijd zelf ook sta,” vertelt hij. “Je ziet je klanten, je ziet je leveranciers. Dat contact is onmisbaar.”
Juist door de menselijke maat te behouden in een digitale wereld, blijft VCKG dichtbij zijn klanten en leveranciers staan. “Fysiek contact is superbelangrijk. Je kunt prima zaken doen op afstand, maar het is totaal anders als je elkaar echt ziet.”
De ambities van het bedrijf blijven groot. “Ik wil de komende vier à vijf jaar verdubbelen in omzet,” zegt Kuijlaars. Hiervoor zijn recent nieuwe mensen aangenomen, vooral in de sales. Maar er is altijd ruimte voor nog meer talent binnen het bedrijf. “Deze handel is sales-gedreven. Je moet erop uit. Iemand overtuigen dat hij bij jou koopt – als jij het niet doet, doet iemand anders het.”
VCKG is een toonbeeld van hoe moderne handel werkt: snel, internationaal en altijd in beweging. Maar ook menselijk, met oog voor relatie en reputatie.