Investeringsfonds Mentha Impact gaat een strategisch partnerschap aan met ImpactBuying, de Nederlandse marktleider in software om wereldwijde toeleveringsketens transparant, duurzaam en eerlijk te maken.
Met deze samenwerking kan ImpactBuying haar internationale groei versnellen, in lijn met de missie: complexe ketens transformeren tot een positieve kracht voor mens en milieu. Dat doet ImpactBuying door alle data uit ketens te verzamelen op haar platform, te verifiëren middels software en customer services en in te zetten als stuurinformatie.
De druk op retailers en producenten in de FMCG markt neemt toe om te weten wat er werkelijk in hun toeleveringsketens gebeurt en in te grijpen bij misstanden. Van ontbossing en arbeidsomstandigheden tot CO₂-uitstoot en leefbare lonen. Die urgentie wordt versterkt door nieuwe wetgeving, zoals de EUDR (anti-ontbossingswet) en CSDDD (anti-wegkijkwet), maar ook door een groeiend maatschappelijk bewustzijn.
ImpactBuying werkt voor grote retailers en producenten die wereldwijd opereren en is uitgegroeid tot een toonaangevende aanbieder van geverifieerde ketendata in Noordwest-Europa. Met de steun van Mentha Impact kan ImpactBuying internationaal opschalen en verder investeren in haar software platform voor data verzameling, verificatie en compliance. Hiermee krijgen bedrijvenbeter en sneller inzicht in ESG-risico’s en -mogelijkheden in hun ketens en kunnen ze een gericht inkoopbeleid voeren.
,,Deze samenwerking markeert een belangrijke mijlpaal in onze ontwikkeling,” zegt Marjan de Bock-Smit, oprichter van ImpactBuying. ,,Mentha is niet alleen een financiële partner, maar ook een strategische bondgenoot die onze missie voor een duurzame en rechtvaardige wereld deelt.”
Edo Pfennings, partner bij Mentha Impact: ”Transparantie in toeleveringsketens is niet alleen een wettelijke vereiste, maar ook een morele noodzaak en een katalysator voor positieve impact op klimaat en milieu. ImpactBuying is de partij die hierin al sinds jaar en dag het voortouw neemt.”
,,Retailers staan vandaag de dag voor enorme uitdagingen,” zegt Leontien Hasselman-Plugge, CEO van het bedrijf. ,,Maar ook voor grote kansen om verandering te realiseren. Wij zien elke toeleveringsketen als een kans om de wereld te verbeteren. Met Mentha aan onze zijde zijn we klaar om die verandering op schaal te realiseren.”