Strijd in het duister: Europese bedrijven overschatten zichzelf in de strijd tegen fraude ondanks een toename van 59% in aanvallen

- Nieuw rapport van Signicat onthult kloof tussen groeiende fraude en het vertrouwen van Europese bedrijven in hun fraudepreventie
- Europese bedrijven worden geconfronteerd met een steeds vijandiger fraudelandschap. Eén op de vijf transacties wordt als frauduleus gerapporteerd, wat naar schatting 22% van hun omzet beïnvloedt.
- Toch heeft 74% van de organisaties vertrouwen in hun vermogen om zichzelf te beschermen, terwijl slechts 45% de impact van identiteitsfraude daadwerkelijk meet.

Rotterdam, 3 Juni 2025 - Signicat, Europees leider op het gebied van digitale identiteiten en fraudepreventie, publiceert vandaag een nieuw rapport over identiteitsfraude, in samenwerking met het cybersecurityadvies- en opleidingsbureau Red Goat Cyber Security. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste Europese bedrijven vertrouwen blijven houden, ondanks een stijging in gemelde gevallen van identiteitsfraude het afgelopen jaar. Bedrijven schatten dat 19% van alle transacties frauduleus is.

The Battle in the Dark 2025 onderzoekt de methodes die fraudeurs hanteren bij identiteitsfraude, de financiële gevolgen daarvan, en in hoeverre bedrijven vertrouwen hebben in hun eigen verdedigingscapaciteit. De bevindingen zijn gebaseerd op antwoorden van ruim 900 fraudeverantwoordelijken uit Nederland, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Noorwegen, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Het rapport bevat inzichten uit de payments-/fintech-, bank-, verzekerings-, gaming- en automotive-/mobiliteitssectoren.

Belangrijkste bevindingen:

- Een gevoel van machteloosheid: 59% van de bedrijven geeft aan dat het aantal pogingen tot identiteitsfraude is toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Zij schatten dat 22% van hun jaarlijkse omzet wordt beïnvloed door fraude en de kosten om deze te voorkomen. Tegelijkertijd geeft 80% aan dat het actief tegengaan van fraudeurs hen alleen maar aanzet tot het wijzigen van hun tactieken.

- Misplaatst vertrouwen: Hoewel bedrijven inschatten dat 19% van hun transacties frauduleus is, geeft 74% aan vertrouwen te hebben in hun vermogen zich tegen identiteitsfraude te beschermen. Dit vertrouwen is er, ondanks dat 59% een toename ziet in geslaagde fraudegevallen.

- Gebrek aan inzicht: 47% van de bedrijven volgt fraude niet consistent op, en maar liefst 55% meet niet welke impact fraude daadwerkelijk heeft op hun organisatie. Zonder dit inzicht is het vrijwel onmogelijk om grip te krijgen op het probleem.

- AI voorop in de verdediging: 90% van de organisaties is ervan overtuigd dat hun inzet van AI hen helpt om dreigingen voor te blijven. - Inzichten per land en sector: Het rapport analyseert de meest voorkomende fraudetactieken per sector, evenals geografische verschillen.

“Dit onderzoek laat een verontrustende trend zien: bedrijven vertrouwen op hun vermogen om fraude te bestrijden, maar hebben onvoldoende zicht op waar en hoe ze schade lijden,” zegt Pinar Alpay, Chief Product and Marketing Officer bij Signicat.

“De eerste stap in de strijd tegen fraude is begrijpen hoe en waar jouw bedrijf wordt aangevallen. Zonder die kennis bestrijd je een onzichtbare vijand.”

Het rapport gaat ook dieper in op de gebruikte tactieken bij identiteitsfraude. Vervalsing van identiteitsdocumenten blijkt nog steeds wijdverspreid binnen alle sectoren. 71% van de ondervraagden is het ermee eens dat AI wordt ingezet bij het merendeel van de fraudegevallen. Criminelen gebruiken nieuwe technologieën om grootschalige, gestandaardiseerde aanvallen efficiënter en verfijnder uit te voeren, in plaats van telkens nieuwe methoden te ontwikkelen.

De meest kostbare vormen van fraude blijven echter accountovernames en social engineering-aanvallen. Deze tactieken maken misbruik van zwakke beveiliging bij klanten en zijn lastig te detecteren, aangezien de transacties vaak pas verdacht worden nadat de klant melding maakt.

“De snelheid waarmee identiteitsfraude zich ontwikkelt is ongekend. Wat ooit het domein was van gelegenheidscriminelen, is inmiddels een geavanceerd, schaalbaar en zorgwekkend toegankelijk bedrijfsmodel geworden – vaak aangedreven door dezelfde AI-tools die ook innovatie in legitieme sectoren versnellen,” aldus Lisa Fabryki Mebli Forte , partner bij Red Goat Cyber Security. “Vertrouwen is een gevaarlijke houding als het om cybersecurity en fraude gaat. Accountovernames en synthetische identiteiten zijn geen theoretische dreigingen – ze zijn er nu, en ze zijn gericht op bedrijven die denken dat hun systemen robuust genoeg zijn.”