Nederlandse venture capital fondsen investeren nog altijd nauwelijks in startups geleid door vrouwen (bron: Techleap). Tegelijk groeit het aantal vrouwelijke ondernemers gestaag: hun aandeel steeg van 32% in 2010 naar 37% in 2023 (bron: CBS ). Toch blijft toegang tot kapitaal een struikelblok. Een nieuwe generatie ondernemende vrouwen kiest daarom voor sharefunding: kapitaal ophalen via hun eigen netwerk.
Op Eyevestor, het grootste sharefundingplatform van Nederland, halen vrouwelijke ondernemers miljoenen op door hun netwerk te activeren. Kitty Smeeten haalde met Hands Off My Chocolate €500.000 op voor haar plantaardige chocolademerk. Eugénie Haitsma Mulier van MARTAN (circulaire mode) wist ruim €300.000 op te halen van betrokken investeerders. En in een pre-seed fase haalde Jacquelina Perini met Whooler, producent van circulaire kinderwagens, haalde in meerdere rondes ruim €300.000 op via haar community. “Vrouwen wachten niet langer op goedkeuring, maar nemen gewoon zélf de regie over hun financiering,” zegt Madeline van Schothorst-Dalen Meurs, venture expert bij Eyevestor. “Sharefunding stelt hen in staat om visie, verhaal en netwerk om te zetten in groei.”
Waar traditionele crowdfunding draait om donaties, krijgen investeerders bij sharefunding echte aandelen. Dat leidt tot langdurige betrokkenheid en actieve steun bij groei en strategie. Ook andere vrouwelijke ondernemers bouwen via het platform aan hun missie. Zo haalde co-founder Lotte Vink met LABFRESH €1 miljoen op. En Renate Verbaan werkt via Eyevestor aan uitbreiding van haar Healthy Pets Group. "We zien dat ondernemers via sharefunding niet alleen financiering vinden, maar ook verbinding," aldus Van Schothorst. "Investeerders worden onderdeel van het verhaal en denken actief mee."