De Autoriteit Consument & Markt (ACM) controleert telecom- en energiebedrijven die gebruikmaken van telefonische werving door hun werkwijze door te lichten. De ACM kijkt daarbij met name naar de wijze waarop zij voorkomen dat consumenten ongewenst gebeld worden. Ook wil de ACM weten hoe zij hun verantwoordelijkheid nemen voor bedrijven die namens hen bellen. De ACM zet hiermee de volgende stap in de verscherpte aanpak die zij eerder dit jaar aangekondigde om een einde te maken aan ongewenste verkooptelefoontjes. Zij heeft de bedrijven toen een deadline gesteld van 1 juli. Bedrijven moeten kunnen aantonen dat zij voldoende stappen hebben gezet om te voldoen aan de geldende telemarketingregels. Bedrijven die onvoldoende stappen hebben gezet lopen het risico op handhaving door de ACM.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Al te lang is telemarketing een van de grootste ergernissen van consumenten. Ongewenste verkooptelefoontjes is het probleem waarover wij de meeste meldingen ontvangen. Alle consumenten hebben er last van, met name ook consumenten in een kwetsbare positie. Onze aanpak is erop gericht om aan deze ergernis een einde te maken.”
De ACM ontvangt jaarlijks veel klachten van consumenten over ongewenste verkooptelefoontjes, met name over energie- en telecombedrijven. Daarom organiseerde de ACM eind maart een bijeenkomst met deze bedrijven waarin de regels werden toegelicht en de bedrijven een deadline van 1 juli kregen om aan de regels te voldoen. De ACM gaat nu controleren in hoeverre de bedrijven hun processen en praktijk hebben aangepast, zodat ze alleen consumenten bellen die daarmee expliciet hebben ingestemd. Hierbij bekijkt de ACM ook of de bedrijven de partijen die namens hen bellen voldoende controleren. Ook zij moeten zich aan de regels houden en het bedrijf dat de opdracht verleent is daarvoor verantwoordelijk. Dit wordt ketenaansprakelijkheid genoemd. Onlangs zegde telecombedrijf VodafoneZiggo aan de ACM toe zich voortaan aan de telemarketingregels te zullen houden.
Daarnaast gelden nog steeds de regels voor de inhoud van het gesprek, namelijk dat het bedrijf dat belt duidelijk moet zijn over zijn identiteit, de reden van zijn telefoontje en de inhoud van het aanbod. De regels gelden voor alle bedrijven die gebruik maken van telefonische werving voor het benaderen van ‘natuurlijke personen’: consumenten en zzp’ers.
De ACM voert nu controles uit bij de telecom- en energiebedrijven om te controleren in hoeverre zij hun werkwijze nu op orde hebben. Indien nodig kan de ACM dit afdwingen door boetes of lasten onder dwangsom op te leggen. Deze regels gelden uiteraard ook voor bedrijven in andere sectoren die gebruik maken van telefonische werving.
Consumenten die last hebben van ongewenste verkooptelefoontjes kunnen dit blijven melden bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. Meldingen helpen de ACM om te weten waar het mis gaat en hoe zij effectief kan optreden.