'Elektrificatie wagenparken kan nog sneller dan EU nu voorstelt'

De Europese Unie overweegt om de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotoren al vanaf 2030 sterk te beperken, ruim vóór het officiële verbod in 2035. Grote bedrijven en autoverhuurders mogen dan alleen nog elektrische voertuigen aanschaffen. De EU versnelt hiermee stilletjes de overstap naar elektrisch rijden.

Het is positief dat de EU deze voortrekkersrol pakt. In Nederland zijn eerdere plannen, zoals een eindheffing op niet-elektrische auto’s, door de val van het kabinet stilgevallen. Maar zelfs 2030 voelt nog te ver weg. Meer dan 75 procent van de zakelijke klanten van Athlon kiest nu al voor elektrisch. Daarom willen we zelf al in 2028 volledig overstappen.

De noodzaak voor versnelling komt voort uit klimaatbeloftes. Binnen het klimaatakkoord van Parijs heeft de EU zichzelf doelen opgelegd om de CO2-uitstoot fors terug te brengen, maar veel lidstaten lopen achter op schema. Daarnaast kregen autofabrikanten eerder al uitstel op CO2-normen door die over meerdere jaren te mogen middelen.

Voor een succesvolle transitie is consistent beleid cruciaal. Werkgevers kijken bij hun wagenpark vooral naar de kosten op langere termijn. Op basis van de zogeheten ‘total cost of ownership’ blijkt elektrisch rijden in veel gevallen nu al voordeliger dan rijden op benzine of hybride. Een duurdere elektrische auto kan door laag verbruik en weinig onderhoud onderaan de streep op een lagere leaseprijs uitkomen. Dat beeld blijft ook in 2026 overeind, ondanks veranderende belastingregels zoals aanpassing van de korting van de wegenbelasting.

Leasemaatschappijen spelen een sleutelrol in het adviseren van bedrijven over kosten, duurzaamheid en medewerkersbelang. Zonder stevige en eenduidige regelgeving dreigt echter terugval. Bedrijven die twijfelen aan de betaalbaarheid of beschikbaarheid van elektrisch rijden, kiezen nu steeds vaker opnieuw voor benzine of plug-in hybride. Daarmee zou de ingezette verduurzaming vertragen. Het Europese plan kan dit keren, maar de uitvoering moet wel worden versneld.

Bijdrage door Willemijne de Wit, Athlon Car Lease