Na stroom klachten en actie ACM stopt website Cvneed met aannemen nieuwe klanten

Website Cvneed is gestopt met het aannemen van nieuwe klanten. Dit doet het bedrijf na een interventie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Via Cvneed.com, actief in verschillende Europese landen, kunnen mensen online een curriculum vitae aanmaken. De ACM ontving honderden klachten over Cvneed. Consumenten klaagden met name dat het niet duidelijk was dat zij, als zij een cv aanmaakten, vast zaten aan een abonnement van 35 euro per maand. Ook collega-toezichthouders uit Zweden, Frankrijk, België, Oostenrijk en Polen hadden contact opgenomen met de ACM na vergelijkbare klachten over dit Nederlandse bedrijf.

Uit de klachten blijkt dat mensen dachten via de website eenmalig een online cv aan te maken, maar vervolgens vast bleken te zitten aan een doorlopend betaald abonnement. Na gesprekken met de ACM heeft Cvneed besloten dat het in alle Europese landen waar het actief is stopt met de werving en het aannemen van nieuwe klanten. De website blijft wel in de lucht zodat bestaande klanten via hun account gebruik kunnen blijven maken van de website.

Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM: “Via ons consumentenloket ACM ConsuWijzer ontvangen wij regelmatig meldingen over websites als Cvneed. Zij bieden diensten aan tegen betaling, maar niet duidelijk zijn over wat het kost, of dat het om een abonnement gaat. Hierdoor worden mensen met onverwachte kosten geconfronteerd, soms ook gevolgd door incasso. Dit mag niet. Een bedrijf mag alleen kosten in rekening brengen die terecht en vooraf gemeld zijn, zodat de consument er van weet en mee instemt. Zulke belangrijke feiten mogen niet worden verstopt of weggelaten.”

De ACM heeft diverse instrumenten ter beschikking om consumentenproblemen aan te pakken. In dit geval kiest zij ervoor het bedrijf direct aan te spreken, waarna het bedrijf is gestopt met klantenwerving. Hiermee voorkomt de toezichthouder verdere schade voor consumenten, zowel in Nederland als daarbuiten. De ACM controleert of het bedrijf zich aan de afspraken houdt, onder andere via meldingen bij ACM ConsuWijzer.

Wat zijn je rechten als je ongevraagd een abonnement aangaat?

Als foutieve informatie wordt gegeven over de prijs of kenmerken van een product, of als belangrijke informatie wordt weggelaten of wordt verborgen, kunnen consumenten een overeenkomst vernietigen. In dat geval bestaat er geen betaalverplichting. Consumenten moeten daar wel zelf actie voor ondernemen, bijvoorbeeld met behulp van een voorbeeldbrief op ConsuWijzer