Het is moeilijk om een artikel over de toekomst van de media- en entertainmentindustrie te vinden zonder een alarmerende uitspraak over hoe AI alles zal veranderen. Elke kop levert nieuw bewijs van de AI-golf: Amazon beperkt nu het dagelijkse aantal Kindle-publicaties, muziekstreamingplatforms worden overspoeld met volledig door AI gegenereerde uploads, en sociale media bieden avatar-influencers aan.
Uit recent onderzoek van Bain & Company blijkt dat, ondanks de revolutionaire veranderingen die nieuwe tools teweeg hebben gebracht – en dat is precies wat AI is, een tool – er sinds (waarschijnlijk) de uitvinding van de drukpers niet veel is veranderd in de media- en entertainmentwereld. Succes vereist nog steeds het produceren van geweldige content tegen concurrerende kosten, het effectief betrekken van je publiek zodat zij die content consumeren, en het commercieel benutten van die betrokkenheid (want uiteindelijk is dit gewoon business, mensen).
Dit is het onderwerp waar iedereen het over heeft. Door AI te gebruiken wordt het goedkoop en snel om dingen te maken die eerder een volledige crew vereisten. ‘Maar het levert vreselijke, rommelige, zielloze dingen op!’ werpen de creatieven in de zaal tegen. Ja, we hebben allemaal dat metafictionele verhaal gelezen. Maar, of je het nu leuk vindt of niet, echte menselijke creatieven staan op het punt AI te gaan begeleiden met echte vakkennis. De Japanse schrijfster Rie Kudan won een prestigieuze prijs nadat ze generatieve AI had gebruikt om reacties van het AI-personage in haar futuristische roman te helpen opstellen. De YouTube-serie StEvEn & Parker, gemaakt door ervaren animators met behulp van AI-ondersteunde animatie, heeft wekelijks 30 miljoen kijkers.
Het integreren van nieuwe tools vereist ingrijpende operationele veranderingen voor traditionele mediabedrijven, en dat is niet eenvoudig zonder een duidelijke strategische richting en culturele toewijding. Maar deze bedrijven hebben zich eerder succesvol aangepast aan nieuwe technologieën—het zijn tenslotte de grootmachten van de creatieve industrie.
“Kort samengevat: vaardige mensen blijven essentieel, en mediabedrijven mogen talentontwikkeling niet verwaarlozen ten gunste van technologische vooruitgang," zegt Danielle Stekelenburg, partner bij Bain & Company en expert op het gebied van Performance Improvement."Als een professional geen verstand heeft van lichtontwerp, kan die geen goede prompt geven aan een taalmodel om de belichting in een AI-geproduceerde film aan te passen. Als een maker geen inzicht heeft in karakterontwikkeling, zal die niet begrijpen waarom de romantische scène in hun AI-gegenereerde roman geforceerd aanvoelt. Creativiteit wordt niet zomaar gegeven; het is iets wat je moet leren."