Veel leveranciers bieden groene stroom aan. Om te weten of deze stroom echt duurzaam is opgewekt, kan de consument kijken naar het stroometiket. Zo kunnen consumenten een geïnformeerde keuze maken over welk contract zij aangaan. Energieleveranciers moeten ieder jaar vóór 1 mei een stroometiket op hun website publiceren. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) controleert ieder jaar of leveranciers het stroometiket hebben gepubliceerd en of de claims over het leveren van groene stroom hiermee overeenkomen. Na controles van de ACM hebben 3 leveranciers de informatie op hun website aangepast of aangevuld. De overige energieleveranciers hadden de informatievoorziening al goed op orde.
Op het stroometiket staat de herkomst van de geleverde stroom, deze kan (deels) groen of grijs zijn. Groene stroom is elektriciteit opgewekt uit duurzame, hernieuwbare bronnen zoals wind en zon. Grijze stroom is opgewekt uit fossiele bronnen zoals steenkool en gas. Het stroometiket verhoogt de transparantie in de energiemarkt.
De ACM controleert het stroometiket daarnaast inhoudelijk door na te gaan of energieleveranciers de herkomst van hun stroom met Garanties van Oorsprong (GvO’s) of Certificaten van Oorsprong (CvO’s) kunnen onderbouwen. Uit de controles op het juist afboeken van GvO’s (groene stroom) en CvO’s (grijze stroom) bleek dat 2 leveranciers dit niet of niet op de juiste manier hadden gedaan. Deze bedrijven hebben dit gecorrigeerd. Deze leveranciers moeten de komende periode maandelijks aan de ACM laten zien dat ze de herkomst van hun stroom goed blijven registreren.
De ACM heeft bovendien onderzoek gedaan naar de informatievoorziening door energieleverancier Zonneplan. Hieruit bleek dat Zonneplan consumenten niet goed informeerde over de herkomst van de geleverde stroom. Zonneplan heeft de informatie op haar website aangepast, zodat het voor klanten duidelijk is hoe het zit met de duurzaamheid van de stroom die Zonneplan levert.
Zonneplan kiest ervoor grijze CvO’s in te kopen en haar klanten te stimuleren om hun verbruik te verplaatsen naar momenten dat er veel aanbod van groene stroom is. Dit doet Zonneplan door dynamische energiecontracten aan te bieden samen met een app waarin klanten real time kunnen zien hoe groen de beschikbare stroom op het net is. Het was niet duidelijk op de website van Zonneplan dat zij enkel inzichtelijk maakt hoe groen de stroom op het net is, maar zelf grijze stroom levert. Door de aanpassingen informeert Zonneplan hier nu wel duidelijk over.