Ruim 1 op de 3 Nederlanders zou AI gebruiken voor financieel advies

Onderzoek Trustoo: 24% denkt dat AI binnen tien jaar financieel adviseurs grotendeels vervangt

Kunstmatige intelligentie (AI) wordt door veel Nederlanders ingezet bij financiële vragen. Uit recent onderzoek * van het lokale dienstverleningsplatform Trustoo blijkt dat maar liefst 39% van de Nederlanders bereid is een AI-chatbot te raadplegen voor hulp bij hun financiën.

Trustoo ondervroeg ruim 1000 Nederlanders over de situaties waarin zij ChatGPT zouden inzetten. De top 10 meest genoemde toepassingen zijn:

1. Verzekeringspolissen vergelijken (22%)
2. Advies over het aanvragen van toeslagen of subsidies (17%)
3. Advies over het verminderen van uitgaven (13%)
4. Een spaarplan opstellen (12%)
5. Inzicht in het salaris bij minder werken (11%)
6. Het berekenen van de maximale hypotheek (10%)
7. Beleggingsadvies (8%)
8. Inzicht in pensioenopbouw (8%)
9. Hulp bij belastingaangifte (8%)
10. Controle van loonstrook of jaaropgave (6%)

Vertrouwen in menselijk advies blijft groot

Ondanks de groeiende interesse in AI-chatbots, blijft de behoefte aan persoonlijk en betrouwbaar advies groot. Slechts 5% van de Nederlanders vindt financieel advies van een AI-chatbot echt betrouwbaar.
Bijna driekwart (73%) vertrouwt liever op een ervaren financieel adviseur dan op een chatbot. Meer dan de helft (53%) heeft weleens een financieel adviseur ingeschakeld. Uit eigen data van Trustoo blijkt dat pensioenadvies (31%), hypotheek- en woningadvies (20%) en financiële planning (19%) het vaakst worden aangevraagd. Het grootste deel van de consumenten heeft nog steeds voorkeur voor persoonlijk contact op locatie met hun financieel adviseur, slechts 16% heeft liever digitaal contact.
Lars Freriks, mede-oprichter Trustoo : “Persoonlijk contact blijft voor veel mensen belangrijk. Als de stap naar digitaal al groot is, dan is de stap naar volledig advies via AI nog groter. Mensen willen bij financiële beslissingen zekerheid, maatwerk en iemand die echt met ze meedenkt.”

Ai ontwikkelingen

Privacy en AI

Naast betrouwbaarheid is privacy een belangrijk onderwerp als het gaat om AI. Slechts een kwart (23%) van de Nederlanders maakt zich zorgen om dataprivacy als ze gebruikmaken van AI voor financieel advies. Toch zou 84% geen salarisgegevens delen met een AI-chatbot.

Yorian Eisses, adviseur bij Eisses Huurman Finance benadrukt het belang van veiligheid: “Wij gebruiken AI vooral als hulpmiddel om informatie en relevante wetgeving op te zoeken. Het scheelt enorm veel tijd, maar het blijft belangrijk om kritisch te blijven en alles te controleren. Want AI is niet altijd betrouwbaar, en dus is menselijke controle is noodzakelijk. Het helpt ons vooral om sneller de juiste richting op te gaan.” Ook Eisses ziet de risico’s rondom dataprivacy: “Daarom anonimiseren we altijd de casussen die we voorleggen aan AI. Je weet nooit zeker of persoonlijke gegevens bij een AI-tool echt veilig zijn.

Beleggen ai

Toekomst van AI in financieel advies

Bijna een kwart (24%) van de Nederlanders denkt dat AI binnen tien jaar de rol van financieel adviseurs grotendeels zal overnemen. Adviseur Eisses reageert: “Ik verwacht dat AI de komende tien jaar vooral een hulpmiddel blijft. Het kan de rol van de adviseur niet overnemen, omdat het nog te algemeen is en onvoldoende rekening houdt met persoonlijke omstandigheden. Ons werk draait om mensen en persoonlijk contact. Klanten komen bij ons omdat we rekening houden met hun unieke situatie. Dat kan AI niet vervangen.”

*Het onderzoek is in oktober 2025 uitgevoerd in opdracht van Trustoo door onderzoeksbureau Multiscope onder 1000 Nederlanders.

Over Trustoo

Trustoo brengt consumenten in contact met lokale dienstverleners, zoals loodgieters, aannemers, cateraars en notarissen. Het platform verwerkt jaarlijks honderdduizenden offerte-aanvragen en heeft daarmee een uniek inzicht in trends en bewegingen op de markt. In heel Nederland zijn meer dan 50.000 bedrijven actief via Trustoo.