In 2024 en 2025 gaven meer beleggers aan te investeren in producten met crypto als onderliggende waarde dan in 2022 en 2023. Bijna 1 op de 10 beleggers geeft aan nu in op crypto gebaseerde producten te beleggen, waar dit in 2022 slechts 1 op de 100 was. Dat blijkt uit de ‘Consumentenmonitor Beleggers’ van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). De AFM ziet producten met crypto als onderliggende waarde als meer risicovol en raadt consumenten aan om zorgvuldig af te wegen of deze passen bij hun financiële situatie.
Waar in 2022 slechts 1 op de 100 van de ondervraagde beleggers aangaf te beleggen in producten met crypto als onderliggende waarde, groeide dit in 2025 naar ongeveer 1 op de 10. Deze financiële producten volgen de prijs van crypto of gebruiken deze als basis, het gaat bijvoorbeeld om cryptotrackers zoals ETF’s. Paschtun Steltenpohl (AFM-manager Retailbeleggen): “Bij investeren in beleggingsproducten gebaseerd op crypto komen specifieke risico’s kijken; zo is de waarde van een cryptobelegging moeilijk te bepalen en regelmatig zeer volatiel. Beleg alleen met eigen geld dat je kunt missen, lees je goed in en maak daarbij gebruik van betrouwbare bronnen.”
Ruim een vijfde van de in 2025 ondervraagde beleggers geeft aan naast hun beleggingen ook crypto te bezitten. Dit percentage is in lijn met voorgaande jaren. Mensen die alleen crypto bezitten maar niet beleggen, maakten geen onderdeel uit van het onderzoek.
Ondanks de toenemende populariteit van producten met crypto als onderliggende waarde, blijven beleggingsfondsen en aandelen dominant. De helft van de ondervraagde consumenten zegt hierin te beleggen. Daarbij zijn aandelen populairder onder zelfstandige beleggers dan onder beleggers die gebruik maken van vermogensbeheer. Beleggingsfondsen zijn populairder bij beleggers via vermogensbeheer dan bij zelfstandige beleggers.
De AFM is dit jaar aanwezig op de BeleggersFair die plaatsvindt tijdens de landelijke Week van de Belegger. Op vrijdag 7 november staat de AFM met een eigen stand in de Beurs van Berlage in Amsterdam om consumenten te informeren over verstandig beleggen.