Als je ondernemer bent dan heb je te maken met klanten en soms ook met leveranciers, afhankelijk van het beroep dat je uitoefent. Hopelijk gaat alles netjes op rolletjes. Klanten betalen op tijd hun facturen, leveranciers zorgen dat orders op tijd worden afgeleverde en er zijn geen conflicten over kwaliteit of andere zaken. Maar soms kan er iets misgaan. Een bedrijf waar je een order aan levert van een paar duizend euro betaalt de factuur niet. De leverancier van het nieuwe meubilair voor je horecazaak levert een wanprestatie met slechte kwaliteit. Dan heb je soms een acuut probleem. Je zaak kan niet open, of je komt in financiële problemen vanwege een openstaande rekening. Je kunt proberen dit zelf op te lossen. Als dat niet lukt dan zit er niets anders op dan een advocaat in te schakelen.
Kantoren
Als een klant een factuur niet betaalt dan schakel je natuurlijk niet meteen een advocaat in. Je stuurt een herinnering, want het kan zijn dat de betaling aan de aandacht van je klant is ontschoten. Als daar geen reactie op komt, dan mag je er vanuit gaan dat de klant onwillig óf onmachtig is om te betalen. In het laatste geval kun je overleggen over een betalingsregeling. Als de klant niet reageert op je verzoeken tot betaling dan wordt het tijd om een advocaat in te schakelen. Soms maakt een brief van een advocaat indruk en gaat de klant alsnog over tot betaling om verdere problemen te voorkomen. Gebeurt dit niet dan rest niets anders dan de gang naar de rechter. Dit geldt uiteraard ook in andere gevallen zoals het niet leveren van een order of in het geval jij als ondernemer wordt aangeklaagd door een ander bedrijf wegens vermeende wanprestatie.
Een advocatenkantoor ondernemingsrecht kan je het beste helpen als er voldoende bewijs is over de zaak. Zorg er dus voor dat je advocaat alle bewijsstukken krijgt die betrekking hebben op de kwestie. Van de plaatsing van de bestelling tot de laatste aanmaning tot betaling die je hebt gestuurd. Of alle correspondentie over de levering van beschadigde goederen of inferieure kwaliteit. Maak foto’s waar mogelijk en overleg ook deze aan je advocaat.
Vooral zzp’ers vergeten soms dat zakelijke conflicten niet vallen onder een privé rechtsbijstandsverzekering. Als je geen aparte verzekering hebt en je belandt in een conflict dat over je bedrijf gaat, dan is de kans groot dat je verzekering de kosten voor rechtsbijstand niet dekt. Denk hier dus goed over na als je besluit om voor jezelf te beginnen. Maak hierbij een goede inschatting van de risico’s die je loopt en stem daar de eventuele verzekering op af. Uiteraard kun je je niet meer verzekeren als er al een conflict loopt dat betrekking heeft op je bedrijf. Sluit verzekeringen voor je onderneming bij voorkeur af voordat je daadwerkelijk start.