Met zijn 77 jaar zou John van Baardwijk met pensioen kunnen gaan, maar ‘het grote nietsdoen’ spreekt hem niet aan. Nog altijd volgt hij met belangstelling de ontwikkelingen op de werkvloer, in het bijzonder op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI).
Na zijn studie Bedrijfskunde in Rotterdam startte Van Baardwijk in 1974 zijn loopbaan bij technologiereus Philips. “Ik had daar hele leuke functies,” blikt hij terug. “Zo was ik controller op de afdeling televisies. Die waren toen sterk in opkomst: eerst zwart-wit, later ook kleurentelevisies.”
Hij was financieel betrokken bij de productie en ontwikkeling van hoogwaardige consumentenelektronica, maar ook zijn eigen ontwikkeling stond centraal. Zowel hijzelf als zijn werkgever vonden dat belangrijk. “Ze gaven aan dat ze meer diepgang zochten, waarna ik besloot de studie Bedrijfseconomie te volgen.” Daarmee behaalde hij zijn tweede doctoraal.
Zijn honger naar kennis was echter nog niet gestild. Hij volgde een studie Accountancy en gaf enige tijd les bij het Nederlands Instituut van Registeraccountants (NIVRA). “Philips stimuleerde dat medewerkers zich bleven ontwikkelen.”
Hoewel hij binnen Philips alle kansen kreeg om verder te groeien, begon het te kriebelen om iets anders te doen. “Ik werd benaderd voor een functie bij een bank. Dat leek me een mooie uitdaging. Met mijn achtergrond in accountancy, bedrijfskunde en bedrijfseconomie had ik voldoende bagage om die stap te zetten.”
Hij ging in gesprek en werd aangenomen door Crédit Lyonnais, dat destijds net de Slavenburg Bank had overgenomen. “Ik werd directeur in Roosendaal, daarna districtsdirecteur Zuid-West Nederland en later in Eindhoven, waar ik districtsdirecteur van Zuidoost Nederland werd.”
De flexibele en hardwerkende John van Baardwijk trok inmiddels steeds meer de aandacht van recruiters, want ook bij Crédit Lyonnais werd hij gespot door een headhunter die hem verleidde voor de Deli Maatschappij, waar hij controller voor de commodity trading divisie werd. Vanuit zijn woonplaats Breda was het veel reizen naar Afrika en Amerika, waar het hoofdkantoor van de divisie zat. Daarna werd hij gevraagd om voor de Oranjeboom brouwerijen in Breda te gaan werken. Hij begon als CFO en werd vrij snel CEO bij de brouwerij. Bij Oranjeboom bleef hij tien jaar, een tijd waarin hij een groot investeringsprogramma begeleidde. Ook faciliteerde hij de verkoop van de brouwerij door de Engelse moedermaatschappij aan het Belgische AB InBev.
Na deze functie keerde hij terug naar de techniek, toen KPN hem in 1996 in dienst nam als CEO van het netwerkbedrijf met 16.000 medewerkers.
Als CEO was geen dag hetzelfde. Het was de periode waarin PTT Post werd gesplitst in het postbedrijf (PostNL) en het telecombedrijf dat we nu kennen als KPN. “We moesten reorganiseren en transformeren naar een marktgerichte, concurrerende organisatie. Probeer dat maar eens te realiseren in vier jaar, met in die tijd in heel KPN 32.000 mensen in dienst.”
Hij vergelijkt die tijd met de huidige ontwikkelingen rond AI. “Mensen kregen andere taken en moesten op een nieuwe manier leren werken. Dat is precies wat er nu opnieuw gebeurt.”
Vlak voor de eeuwwisseling verliet Van Baardwijk KPN om een periode als COO bij Detron te werken. Later werd hij actief als investeerder en adviseur, en in die laatste rol is hij tegenwoordig adviseur van WOOSH5: een hoogtechnologisch bedrijf dat volop profiteert van zijn uitgebreide ervaring.
Ook zijn leergierigheid komt daarbij goed van pas, want de AI-revolutie is niet de eerste technologische revolutie die hij van dichtbij meemaakt. Zijn grootste toegevoegde waarde? “Het financiële inzicht en de ervaring met groei en verandering. Mijn kracht ligt in het versterken en verbeteren van organisaties.”